The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Juliën

Welk cardio apparaat is het beste voor mij?

Wanneer je het hebt over cardio, denk je vaak aan afvallen. Maar wist je dat dit slechts één van de doelen is waar cardio je mee kan helpen? Afhankelijk van je doel kies je het meest effectieve hulpmiddel. Dit zou zo maar eens een fitness apparaat kunnen zijn. Maar welke moet je nu eigenlijk kiezen?

Wat is cardio?

Voordat je uberhaupt een idee hebt welk cardio apparaat je moet kiezen of bezig bent met het afstellen van een hometrainer of loopband, is het goed om te weten wat cardio nu eigenlijk is en waar het jou mee kan helpen. Het is een vorm van lichaamsbeweging waarbij je je hartslag omhoog gooit en je hart flink aan het werk zet. Hierbij train je met hartslagzones om je doel te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld afvallen of het opbouwen van je conditie zijn. Cardio draait vooral om de intensiteit en controle waarmee je traint. Of dit op een crosstrainer of loopband gebeurt, dat maakt niet uit. De vraag die je jezelf moet stellen is: "Wat voor type sporter ben ik?"

Sporadische sporter

Je bent uit vorm, te zwaar of iets wat erop lijkt. Je sport in ieder geval niet vaak, maar je wilt het nu serieus aanpakken. Als sporadische sporter heb je behoefte aan een cardio apparaat dat je lichaam en je gewrichten weinig belast en waarmee je gecontroleerde bewegingen maakt. Een hometrainer of crosstrainer past precies in dit plaatje en helpt jou met het halen van je sportieve doelen.

Hometrainer

hometrainers

Een laagdrempeliger cardio apparaat dan een hometrainer is bijna niet te vinden. Je gaat zitten en begint met trappen. Eitje toch? En wanneer je de behoefte hebt om jezelf iets meer uitdagen, maak je gebruik van 1 van de vele trainingsprogramma's. Stem hier je sportieve doelen op af om nog sneller en effectiever resultaten te boeken. Een nadeel is wel dat een hometrainer vooral je benen aan het werk zet en nauwelijks je bovenlichaam traint.

  • Het zadel en stuur zijn verstelbaar voor de juiste houding.
  • Het apparaat geeft weinig tot geen belasting aan je gewrichten.
  • Je traint nauwelijks je bovenlichaam.
  • Minder geschikt voor intensieve trainingen.

Crosstrainer

Crosstrainers

Met een crosstrainer kun je als sporadische sporter prima uit de voeten. Het cardio apparaat zet je hele lichaam in beweging waardoor je hartslag snel omhoog schiet. Je maakt gebruik van handpulssensoren om je hartslag te meten en om in de juiste hartslagzones te blijven. Deze zones zorgen ervoor dat je zo effectief mogelijk traint. Het fijne aan een crosstrainer is dat je bewegingen zeer gecontroleerd zijn. Je blesseert je er daarom niet snel op.

  • Je traint zowel je boven- als onderlichaam.
  • Het apparaat geeft weinig tot geen belasting aan je gewrichten.
  • De stapgrootte is niet verstelbaar waardoor je stappen minder optimaal zijn.
  • Lange work-outs zijn vaak eentonig vergeleken met andere cardio apparaten.

Intensieve sporter

Je sport meerdere malen per week, maar je hebt niet altijd de tijd om naar de sportschool te gaan of zin om met windkracht 9 uit je schoenen getild te worden. Thuis sporten is dan een goed alternatief. Als intensieve sporter heb je behoefte aan een cardio apparaat waarmee je je grenzen verlegt, zoals je dat buiten doet. Je zoekt een cardio apparaat waarmee je genoeg bewegingsvrijheid hebt en je het intensiteitsniveau bij wijze van spreken op standje 10.000 kunt zetten. Het trainen op een loopband of roeitrainer zal jou daarom de meeste voldoening geven.

Loopband

Loopbanden

Op het loopoppervlak van een loopband bepaal jij je tempo en je 'route'. Wil je rennen, hardlopen of wandelen? Een vlakke of steile route? Het kan allemaal. Een groot voordeel van trainen op een treadmill is dat je altijd een vaste snelheid aanhoudt. Zo train je heel specifiek en werk je effectief met behulp van cardio aan je conditie en gewichtsverlies.

  • Dankzij het loopoppervlak ben je niet gebonden aan een vaste beweging en heb je veel bewegingsvrijheid.
  • Je traint altijd met een specifieke snelheid die je zelf instelt en aanpast, hierdoor train je altijd constant.
  • Je gewrichten worden meer belast vergeleken met andere cardio apparaten.
  • Wanneer je echt goed met cardio wilt trainen, heb je een hartslagband nodig.

Roeitrainer

Roeitrainers

Bij het trainen op een roeitrainer, word je hele lichaam aan het werk gezet. Trainen op een roeitrainer staat gelijk aan een total body work-out. Dit betekent dat je met meer dan alleen cardio bezig bent. Het apparaat activeert namelijk een groot deel van je spieren en is daarom ook een vorm van krachttraining. Een roeisessie hoeft niet lang te duren om effectief te zijn. Hier staat natuurlijk wel tegenover dat je jezelf flink moet uitdagen en moet afmatten om je sportieve doelen te behalen.

  • Een roeitrainer zet tot wel 84% van je spieren aan het werk.
  • Op een roeimachine bereik je met kortere trainingen dezelfde resultaten in vergelijking met andere cardio apparaten.
  • Je techniek moet goed zijn wil je het meeste uit je trainingen halen.
  • Roeitrainers zijn niet inklapbaar en lastig op te bergen.

De beste voor jou

Het kiezen van de beste cardio apparaat voor jou heeft alles te maken met hoe vaak en hoe intensief je sport en wat je precies wilt trainen. Houd daarbij ook rekening met je lichamelijke beperkingen. Als je denkt dat een bepaald cardio toestel voor jou juist wel belastend is, begin er dan ook niet aan. Natuurlijk hoort er ook een stukje persoonlijke voorkeur bij. Ben je meer van het lopen of meer van het fietsen? Of is roeien juist iets waar jij je ei in kwijt kunt? Plezier is belangrijk tijdens je training. Je wilt natuurlijk een cardio apparaat aanschaffen waar je voor een lange tijd met een glimlach op- en afstapt.

Tips van de specialist

Een cardio training is niet het enige wat jou helpt met het behalen van je sportieve doelen. Wanneer je serieus bent en resultaten wilt zien waar je blij van wordt, moet je ook met andere dingen rekening houden.

1. Eet gezond Deze tip ligt voor de hand. Toch kunnen veel mensen de verleiding niet weerstaan om na een gezonde work-out, een hele zak chips naar binnen te werken. Probeer daarom vooral gezonde snacks in huis te hebben. Zo ga je op een verantwoordelijke manier met je vreetkicks om.

2. Eet op de juiste momenten Sporten op een lege maag is niet verstandig. Hetzelfde geldt ook voor het verorberen van een kilo pasta net voordat je op een cardio apparaat stapt. Je traint het meest comfortabel door een half uur of uur voor je training een licht verteerbaar tussendoortje te eten.

3. Combineer cardio met krachttraining Variatie is goed. En dat geldt ook bij het sporten. Wissel cardio af met krachttraining om onder andere het afvallen te bevorderen en je conditie te verbeteren. Zo maak je je work-outs niet alleen leuker, maar zie je ook nog eens sneller resultaten.


© 1999 - 2019 - Coolblue N.V.
Beoordeling door klanten: 9,1 / 10 - 12.549 beoordelingen