Geschreven door Marjolein

Specialisten review van de Canon EOS 1300D

De Canon 1300D staat bekend als een instap spiegelreflexcamera voor de beginnende fotograaf. Ik verwacht dan ook een simpel toestel waar ik zonder moeite mee kan fotograferen. Is de camera echt zo gemakkelijk in gebruik als ik online kan lezen? Ik heb het toestel uitgebreid getest en lette hierbij onder andere op de gebruiksvriendelijkheid van diverse functies.

• 18 megapixels, filmt in Full HD 1080p
  • Met wifi en NFC, zonder bluetooth
  • Inclusief 18-55mm lens
379,-
  • De camera heeft een simpel bedieningspaneel.
  • De creative assistant helpt je bij het instellen van de camera.
  • Via wifi en NFC zet je foto's draadloos over naar je smartapparaat.
  • Je bedient de camera van een afstand met je smartphone via de Canon app.
  • Het lcd scherm heeft een hoge resolutie.
  • Filmen doet de camera in full HD 1080p.
  • Het lcd scherm is niet draai- of kantelbaar.
  • De 18-55mm lens stelt niet snel scherp.
  • Stabiele videobeelden schieten vanuit de hand is lastig zonder statief.
  • Je kunt geen externe microfoon aansluiten om de geluidskwaliteit te verbeteren.

Zodra ik de camera vastpak, valt het mij direct op hoe licht dit toestel is in vergelijking met andere spiegelreflexcamera's. De camera ligt goed in de hand dankzij de stevige grip aan de voorkant van het toestel. Aan de instellingenknop te zien, is het toestel uitgerust met verschillende handmatige standen en scene modi. Genoeg opties voor de beginnende fotograaf die wil leren fotograferen en uiteindelijk over gaat op de handmatige bediening.

Bediening

Bediening van de Canon EOS 1300D

De camera is gemaakt voor beginnende fotografen en dat zie je terug in de eenvoudige bediening. Zet de camera aan en je schiet - in de automatische stand - direct goede kwaliteit foto's. Het toestel heeft verschillende automatische modi waarbij het toestel zelf de juiste instellingen kiest. Heb je de camera onder de knie, ga dan over naar de handmatige stand voor meer mogelijkheden. Tot slot is de lange scherpsteltijd van de lens opvallend, waardoor de kans aanwezig is dat je een bewegend onderwerp mist.

Lcd scherm

LCD scherm van de Canon EOS 1300D

Het 3 inch lcd scherm is van hoge resolutie en dat is te merken. Sta je buiten in het licht, dan blijft het beeld op het scherm goed zichtbaar. Ideaal! Er is wel 1 maar. De camera heeft geen kantelbaar touchscreen. Maakt dat de camera minder goed? Nee, en als je het niet gewend bent, zal je het waarschijnlijk niet missen. Toch maakt een kantelbaar scherm het maken van selfies, vlogs en het fotograferen uit lastige hoeken gemakkelijker.

Wifi en NFC functie

Wifi en NFC functie van de Canon EOS 1300D

Een groot pluspunt van de camera zijn de wifi en NFC functie. Hiermee zet je foto's draadloos over naar je smartapparaat en bestuur je de camera van een afstand met je smartphone. Een uitkomst voor beginnende fotografen die actief zijn op social media. Het komt regelmatig voor dat het verbinden van een camera met je smartphone niet soepel verloopt. Maar ik moet zeggen: de 1300D weet mij te verrassen. Na installatie van de Canon applicatie, heb ik snel verbinding en kan ik aan de slag met het delen van foto's op social media.

Filmen

Filmen met de Canon EOS 1300D

Het toestel filmt in Full HD 1080p wat resulteert in hoge resolutie video's met veel detail. Na het testen van deze functie - met de bijgeleverde 18-55mm lens - vielen mij enkele dingen op. Allereerst is het vrij lastig om stabiele beelden te schieten vanuit de hand, vooral wanneer je loopt zie je dit overduidelijk terug in de beelden. Ik film liever met een statief. De autofocus is ook behoorlijk luid. Scherpstellen kun je dus beter handmatig doen.

Canon Connect App

Canon connect app

De app van Canon is erg handig en biedt je een aantal mogelijkheden. Het draadloos versturen van foto's naar je smartapparaat is daar 1 van. En ik kan je vertellen, dat gaat zonder problemen. Maar de app heeft meer te bieden. Zo bedien je de camera op afstand met je smartphone. Op je smartphone pas je zelf de instellingen aan en kun je scherpstellen. Ook dit werkt beter dan gedacht.

Irista app

Irista app

Naast de Connect applicatie biedt Canon nog een andere service aan, genaamd Irista. Door een account aan te maken profiteer je van 15 GB opslagruimte op de Cloud. Er is tevens een app beschikbaar zodat je te allen tijde bij je foto's kunt. Daarnaast creëer je via deze service je eigen fotoboek die je personaliseert met collages en teksten. Best leuk en het werkt prima!

Tijd om de balans op te maken. De bediening is vrij eenvoudig. Het hoge resolutie lcd scherm is prettig, al vind ik het een gemis dat hij niet kan kantelen. Filmen doe je in full HD, al is het jammer dat de bijgeleverde 18-55mm lens niet geruisloos is. Dat je foto's via wifi en NFC van je camera over kunt zetten naar je smartphone, is dan wel weer tof. Kortom: de Canon 1300D is duidelijk een spiegelreflexcamera voor de beginnende fotograaf.

Beoordeling door klanten: 9,2 / 10 - 18.028 beoordelingen