Specialisten review van de Canon EOS 200D

De Canon EOS 200D zou dankzij het kleine formaat en lichte gewicht ideaal zijn voor fotografieliefhebbers die liever iets compacter willen. In deze review neem ik de Canon 200D onder de loep. Hierbij let ik onder andere op de compacte body, het bedieningsgemak en andere functionaliteiten.

• 24,2 megapixels, filmt in Full HD 1080p
  • Met wifi, NFC en bluetooth
  • Inclusief 18-55mm lens met beeldstabilisatie
519,-
  • De camera is de kleinste spiegelreflexcamera uit de Canon EOS serie.
  • Het touchscreen van de camera is net zo intuïtief als je smartphone.
  • De visuele gids legt uit wat iedere instelling inhoud en wat voor effect dat heeft op je foto.
  • Foto's en video's zet je via wifi en bluetooth draadloos over naar je smartphone of tablet.
  • Via de Canon app bedien je de camera op afstand met je smartphone.
  • De camera heeft minder knoppen waardoor je de instellingen via het touchscreen moet aanpassen.
  • Het koppelen van de camera aan je smartphone vergt enige oefening.

In de doos

Het eerste wat mij opvalt als ik de doos open, is uiteraard het formaat van de camera. Deze is zonder twijfel kleiner en lichter dan andere spiegelreflexcamera's in deze categorie. In de doos van de Canon EOS 200D zit een 18-55mm lens. Zoals we gewend zijn zit er een draagriem bij waarmee je het toestel gemakkelijk om je nek hangt. Tevens handig zodat je de camera niet laat vallen. Verder zit er in de doos een accu en acculader.

Kleine body

Weinig knoppen

Je levert in op de knoppen

Of je iedereen blij maakt met dit toestel? Nee, maar de compactheid van deze camera biedt wel uitkomst voor reizigers en vloggers die geen zin hebben om een grote camera bij zich te dragen. De prestaties van het toestel zijn net zo goed als andere EOS modellen, echter lever je in op de knoppen. Hierdoor zal je het menu in moeten duiken om je instellingen aan te passen, wat meer tijd in beslag neemt.

Lenzen

EF en EF S vatting

Ideaal voor pancake lenzen

De camera is kleiner dan alle andere camera's in EOS series, maar dat wil niet zeggen dat de lensvatting ook kleiner is. Alle Canon EF/EF-S lens passen op dit kleine toestel. Al kun je je afvragen of je op dit kleine toestel een grote zoom- of telelens moet plaatsen. Mijn advies is om de camera te combineren met pancake lenzen, zodat je het voordeel behoudt van de compactheid en het lichte gewicht.

De bediening

Bediening

Net zo intuïtief als je smartphone

Je bedient de camera via het kantelbare touchscreen. Deze functionaliteit op zich is natuurlijk niet nieuw. Al is het voor zo'n kleine camera wel uniek. Het kantelbare scherm in combinatie met de compacte body maken de camera geschikt voor vloggers. Je filmt jezelf gemakkelijk door het scherm 180 graden te draaien. Smartphone gebruikers zullen, net zoals ik, blij zijn met het gebruiksvriendelijke touchscreen dat veel op dat van je smartphone lijkt.

De visuele gids

Visuele gids

Fotograferen zonder cursus

Heb je nog geen ervaring met fotografie? Geen zorgen, want met de visuele gids van de 200D kan een kind de was doen. Zo krijg ik in iedere stand (automatisch of niet) hulp bij het instellen van de camera. Naast het feit dat alles heel duidelijk uitgelegd staat en je zelfs tips krijgt, zie ik ook direct het effect op het lcd scherm wanneer ik bijvoorbeeld het diafragma aanpas. Heb je alles onder de knie? Dan zet je de visuele gids gewoon uit.

Wifi en bluetooth functie

Verbinden met wifi

Foto's draadloos overzetten naar je smartphone

De wifi en bluetooth functie zijn ideaal voor reizigers en vloggers die hun foto's draadloos willen overzetten naar hun smartphone of tablet. Het is zelfs mogelijk om de camera van een afstand te besturen met de gratis Canon Camera Connect app. Het verbinden van de camera met je smartphone vergt enige oefening. Zo moet je met je smartphone eerst verbinding maken met het wifi signaal van je camera. Zodra je verbonden bent, verloopt alles soepel.

Toegangelijke camera voor vloggers

Al met al ben ik zeer te spreken over de Canon 200D. De camera is licht en compact waardoor het je geen extra moeite kost om het toestel mee op pad te nemen. In combinatie met het kantelbaar touchscreen is het een toegankelijke camera voor vloggers, reizigers en fotografieliefhebbers die veel onderweg zijn. Enige kanttekening van het kleine formaat is dat je inlevert op het aantal knoppen.