Specialisten review van de Canon PowerShot SX730HS

De Canon PowerShot wordt omschreven als een compacte alleskunner. Ik nam de proef op de som en ging met de camera op pad. Welke kanten kun je allemaal op met het toestel? De zoomoptie was iets dat ik zeker wilde testen, net als de selfiefunctie. In dit artikel lees je over mijn bevindingen.

• 20,3 megapixel CMOS-sensor
  • 40x optische zoom
  • Wifi, NFC en bluetooth
289,-
  • De 40x optische zoom haalt onderwerpen die ver weg staan dichtbij.
  • Scherpstellen na zoomen wordt makkelijker met de Zoom Framing Assistant.
  • Door de zelfportret-modus maakt de camera mooie selfies en vlogs.
  • De camera biedt veel opties voor het maken van creatieve opnamen.
  • In de filmmodus zijn diverse videofuncties beschikbaar.
  • Het toestel is voor een compactcamera aan de zware kant.
  • De Zoom Framing Assistant werkt binnen minder goed.

Voor een compactcamera is de Canon PowerShot SX730HS niet heel licht van gewicht. Ik had verwacht dat het toestel minder zwaar zou zijn. Zijn gewicht heeft de camera te danken aan het ontwerp. Het apparaat is niet erg slank, ik vind hem zelfs qua bouw aan de dikke kant. Ik ben wel benieuwd naar de mogelijkheden van de camera. Het model staat bekend om zijn zoomfunctie, deze ga ik testen. Net als de selfiestand, die ik meteen op de modiknop herken.

Inzoomen

Inzoomen

Handige hulpfunctie voor het scherpstellen tijdens het zoomen

Met de 40x optische zoom, zoomde ik ver in op onderwerpen in de verte. Hoewel ik het niet verwachtte, werden de beelden scherp toen ik volledig inzoomde. De Zoom Framing Assistant hielp me goed bij het scherpstellen tijdens het zoomen. Het toestel gaat in deze modus automatisch op zoek naar gezichten waar hij op scherp kan stellen. Deze functie werkte bij mij alleen buiten, binnen had de camera onvoldoende licht om de gezichten te zien.

Selfiefunctie

Selfies maken met de selfiefunctie

Creëren van een egalere huid voor mooie selfies en vlogs

De 'zelfportret'-modus gebruikte ik om selfies te maken. Het scherm klapte ik hiervoor naar boven zodat ik mezelf kon zien. In deze modus kon ik de helderheid van het beeld aanpassen. Ik kon daarnaast de intensiteit van het egale-huideffect instellen. Bij een maximaal effect werd mijn gezicht helemaal egaal. Zo maakte ik selfies van mooie kwaliteit. Deze functie is ook erg geschikt voor het maken van vlogs. Ook op slechte dagen ziet je huid er dan nog goed uit.

Creatieve opnamen

Creatieve effecten

Meer foto's tegelijk maken met diverse effecten

Op de camera zit een functie waarmee ik creatieve effecten creëerde. Ik had de keuze uit diverse opties, zoals het oude-foto-effect, kleurrijke effecten en een selectie uit alle effecten. In deze modus maakte de camera een aantal foto's achter elkaar in verschillende varianten. Tussen de resultaten zaten beelden die door de camera zelf waren uitgesneden en vreemd waren ingekaderd. Over de foto's met een gaaf kleureneffect was ik enthousiaster.

Filmen

Filmen met verschillende filmopties

Verschillende soorten video's maken

Voor het maken van video's kon ik kiezen uit verschillende filmopties. Zo had ik de keuze uit een versnelde of vertraagde opname en een filmpje waarin 1 beweging herhaald werd. Naast de filmmodus maakte ik een soort diashow met de 'Hybride automatische' modus. Hiermee voegde ik opnamen van dezelfde datum samen of opnamen met alleen personen in de hoofdrol. Hoewel ik dit niet heb gebruikt, lijkt deze functie mij handig voor wie dit niet later op de computer wilt doen.

Eindoordeel

Hoewel ik de camera in eerste instantie er niet aantrekkelijk uit vond zien, heeft het toestel mij erg verrast. Met de superzoom haalde ik de onderwerpen die ver weg stonden dichtbij zonder scherpte te verliezen. De Zoom Framing Assistant maakte het scherpstellen op de juiste onderwerpen erg eenvoudig. Maar het toestel verraste mij ook met zijn selfiefunctie en de creatieve filter- en filmopties. Het maken van mooie selfies was kinderspel. Net als het schieten van kleurrijke foto's en bijzondere video's.

Beoordeling door klanten: 9,2 / 10 - 16.563 beoordelingen