Specialisten review van de Fuji Instax Mini 9

De Fuji Instax Mini 9 is de camera die je meeneemt naar feestjes en festivals om leuke momenten direct vast te leggen op print. Mijn verwachtingen van het toestel zijn hoog, door de vele positieve reacties die ik gehoord heb. Met de spiegel - aan de voorkant van het toestel - zou het maken van selfies een fluitje van een cent moeten zijn. Laten we kijken of dat ook echt zo is.

De Instax Mini 9 in het kort

• De camera is erg gemakkelijk in gebruik.
  • Dankzij het spiegeltje maak je eenvoudig selfies.
  • Met de close up lens leg je onderwerpen van dichtbij vast.
  • Je kunt belichting aanpassen met de 4 belichtingsmodi.

• De foto's zijn snel overbelicht of juist te donker.
  • Het fotopapier is prijzig in verhouding met de camera.
  • Je kunt de flitser op de camera niet uitzetten.

Bij het openen van de doos is de mooie blauwe kleur van de camera het eerste dat opvalt. De mini 9 is in 5 kleuren verkrijgbaar en ik kan met zekerheid zeggen dat de kleur Ice Blue toch echt mijn favoriet is. Het toestel is superlicht en voelt wat kwetsbaar aan. Handig is het tellertje aan de achterkant van de camera. Je weet hierdoor precies hoeveel films je nog over hebt. In de doos zit een polsbandje, waarmee je voorkomt dat je de camera laat vallen. Verder zit er een close up lens en handleiding bij.

De belichtings modi

Belichtingsmodi

De instaxcamera beschikt over 4 belichtings modi die je helpen bij het maken van goed belichte foto's. De camera geeft zelf - door middel van het rode lichtje - aan welke modus je moet kiezen. Handig! Toch valt de kwaliteit van de foto's soms tegen wanneer ik het resultaat na enkele minuten te zien krijg. De ene foto is overbelicht terwijl de andere veel te donker is. Wetende dat de navulling van 10 films niet goedkoop is, vind ik dit best wel zonde.

Selfiespiegel

Selfiespiegel

Een groot pluspunt is de selfiespiegel aan de voorkant van de camera. Ik kan me voorstellen dat het maken van een goede selfie - waar iedereen op staat - zonder spiegel vrijwel onmogelijk is. Met behulp van de spiegel kun je dit aardig goed inschatten. Erg prettig, aangezien je geen films wilt verspillen. Een selfie maken met een groep personen vergt overigens wel iets meer oefening.

Close up lens

Close up lens

Voor het maken van close up foto's heb je de meegeleverde opzetlens nodig. Met deze lens leg je onderwerpen scherp vast op een afstand van 35 centimeter. En dat klopt! Wanneer je zonder deze opzetlens een close up foto maakt, wordt je foto wazig en dus onscherp. Het is echter wel lastig te bepalen of je nu wel of niet onder die 35 centimeter zit. Wanneer je door de - nogal kleine - zoeker kijkt, lijkt het onderwerp scherp, maar dat wil niet zeggen dat dit ook het geval is. Het blijft dus een verrassing tot de foto zichtbaar wordt. De opzetlens is ook te gebruiken bij het maken van selfies.

Heeft de Instax Mini 9 aan mijn verwachtingen voldaan? Nee, niet 100%. De camera laat een paar steekjes vallen als het gaat om de belichting van de foto's. Het maken van close up foto's met de bijgeleverde opzetlens verloopt ook niet altijd vlekkeloos. Zit je te dicht op het onderwerp, dan kan het zijn dat je foto wazig is. Ondanks dat is het echt een leuk toestel, vooral omdat je momenten direct vastlegt op print. De spiegel aan de voorkant van de camera is een uitkomst bij het maken van selfies.