Specialisten review van de GoPro HERO 5 Black

Na lang wachten mag ik de GoPro HERO 5 Black in mijn handen houden. De verpakking is, zoals we gewend zijn van eerdere modellen, stijlvol vormgegeven. Op het etiket staat overzichtelijk omschreven wat de camera allemaal kan. Ik lees dat de camera o.a. beeldstabilisatie en spraakbediening heeft. Daarnaast filmt 'ie in maximaal 4K met 30 frames per seconde. In deze review neem ik de GoPro HERO 5 Black onder de loep.

Wat mij direct opvalt is dat, in tegenstelling tot de voorgaande modellen, er geen standaard waterdichte behuizing wordt meegeleverd. Dit hoeft ook niet, want deze camera is waterdicht tot 10 meter. Eventuele mounts bevestig je aan de behuizing die GoPro zelf the Frame noemt. In de verpakking vind ik verder nog een handleiding, de accu, een usb c kabel en verschillende plak mounts. Op de achterkant van de camera is een touchscreen ingebouwd. De camera ziet er gaaf uit en voelt mega robuust aan.

Digitale beeldstabilisatie

Beeldstabilisatie

Vloeiende beelden

De videobeelden van de GoPro HERO 5 worden digitaal gestabiliseerd. Door het beeld digitaal bij te snijden worden trillingen en schokken gecorrigeerd. Digitale stabilisatie is natuurlijk niet nieuw. Toch heeft GoPro het voor elkaar gekregen om dat bijsnijden tot een minimum te beperken. Ik was aanvankelijk nogal sceptisch omdat ik zelf meer heb met optische beeldstabilisatie. Al moet ik eerlijk bekennen dat GoPro mij in positieve zin heeft weten te verrassen. Omdat ik de tijd had, heb ik de camera ook in combinatie met een gimbal getest. Dit resulteerde in mooie, vloeiende beelden.

De bediening

Bediening via touchscreen

Touchscreen

De HERO 5 Black heeft een aantal eigenschappen van de HERO Session geërfd. Zo is de behuizing waterdicht en kun je de gehele camera met 1 knop bedienen. Ook navigeer je eenvoudig met het touchscreen door alle menu's en instellingen. Het touchscreen werkt redelijk goed, maar vergt in eerste instantie wel wat oefening. Een bedieningsoptie die ik nog niet eerder bij een action camera zag, is spraakbesturing. Met commando's als "GoPro start filming" of "GoPro take a photo" bedien je de camera zonder deze aan te hoeven raken. Het blijft raar om tegen een camera te praten, maar het werkt goed.

Het geluid

Waterdicht

Kraakhelder en zonder ruis

Beeldstabilisatie + 4K en 30fps + eindeloze editing opties = hele vette beelden. Minstens net zo belangrijk vind ik het audio gedeelte. GoPro heeft op dit gebied echt revolutionaire stappen gezet. Zo hebben ze een manier gevonden om de camera waterdicht te maken, zonder een externe waterdichte behuizing. Deze behuizing veroorzaakte bij voorgaande modellen slechte audio opnames. Dat probleem is dus nu verholpen. Daarnaast is dit model uitgerust met 3 afzonderlijke microfoons. Hierdoor kiest de camera voor een opname altijd de microfoon waar het beste signaal op binnenkomt.

Apps

Verbinden met GoPro Capture app

Beeld bewerken en delen

Allereerst heb ik de Capture app gedownload. Hiermee bedien je de camera gemakkelijk op afstand. Het was even klungelen om een connectie te maken, maar uiteindelijk werkt het wel heel goed. Opvallend genoeg vind ik dat de camera via het beeldscherm van mijn telefoon beter te bedienen is dan op het schermp van de action camera zelf. Je ziet veel beter wat je filmt. Simpelweg omdat het beeldscherm van mijn iPhone groter is dan dat van de camera. In de Splice app heb ik snel een testfilmpje gemonteerd. Het resultaat heb ik direct met mijn volgers op Instagram gedeeld.

De GoPro HERO 5 Black is meer dan alleen een camera. In combinatie met alle apps en accessoires is het een totaalervaring die mij als filmmaker enorm uitdaagt. Er is ontzettend veel mogelijk met de verschillende manieren van bedienen, editen en delen. Wordt dit 'm? Voor mij wel. Alleen over de korte accuduur ben ik niet te spreken. Tip: wanneer je de apart verkrijgbare dual charger gebruikt, is de accu binnen no time opgeladen. Bij aanschaf van een dual charger krijg je er gelijk een extra accu bij.

Beoordeling door klanten: 9,2 / 10 - 7.028 beoordelingen