Geschreven door Sanne

Specialisten review van de Nikon D3400

Als beginnend fotograaf is het lastig om aan de slag te gaan met een ingewikkelde spiegelreflexcamera. Je hebt geen idee hoe je jouw camera moet instellen voor het gewenste resultaat. De Nikon D3400 helpt hierbij. Ik probeerde de camera uit, ontdekte alle opties en bekeek hoe snel je hem onder de knie hebt.

• 24,2 megapixels, filmt in Full HD 1080p
  • Zonder wifi en NFC, met bluetooth
  • Inclusief 18-55mm lens
399,-

• De hulpstand helpt je bij het instellen van de camera in verschillende situaties.
  • Pas verschillende foto effecten toe tijdens het fotograferen.
  • Via Snapbridge verbind je de camera permanent met je smartphone of tablet.
  • Je stelt de maximale ISO waarde zelf in om ruis te voorkomen.

• Bij een ISO waarde van 25600 worden de foto's korrelig.
  • De camera heeft geen full frame sensor maar een van DX-formaat waardoor de foto's ingezoomd lijken.

Het gewicht viel mij meteen op toen ik de camera voor het eerst oppakte. Het toestel is compact vormgegeven waardoor je hem gemakkelijk met 1 hand vasthoudt aan de rubberen grip. Op de instellingenknop is te zien dat de camera twee bijzondere standen heeft: de effecten- en gidsstand. Het onderscheid tussen de opties voor de beginnende fotograaf en die voor de fotograaf met wat meer ervaring wordt door de vormgeving op de instellingenknop direct duidelijk.

Hulpstand

Hulpstand Nikon D3400

De Nikon D3400 is een ideale camera voor de beginnende fotograaf door de gidsmodus. Hoewel ik deze optie zelf niet nodig had tijdens het fotograferen, kan ik mij goed voorstellen dat iemand zonder technische kennis hier baat bij heeft. De camera geeft bij allerlei soorten scenes uitleg bij het instellen van de camera. Zo wordt helder uitgelegd hoe je de achtergrond zelf kunt verzachten bij het maken van een portretfoto en hoe je dan je diafragma moet instellen.

Effecten

Effecten D3400

Via de effectenoptie op de instellingenknop legt de camera een effectenlaag over de foto. Zo is er de mogelijkheid tot het maken van een foto met miniatuureffect of een zwart-witfoto met een object in kleur weergegeven. In eerste instantie leken deze opties mij niet heel interessant omdat dit later ook in een bewerkingsprogramma kan worden gedaan. Voor iemand zonder kennis van Photoshop of Lightroom zijn deze kant-en-klare opties wel erg handig.

App

App D3400

Voor bijna iedere camera bestaat tegenwoordig wel een app waarmee je je foto's direct op je smartphone kunt zien. Voor deze camera is er de Snapbridge App. Via bluetooth is er een continue verbinding tussen de camera en je smartphone of tablet. Zo worden foto's automatisch doorgezet. Ik kon mijn foto's op deze manier eens goed bekijken op mijn wat grotere smartphonescherm. Daarna kon ik ze ook direct delen op Instagram.

Lichtgevoeligheid

Lichtgevoeligheid D3400

Het beste is om een foto te maken bij een zo laag mogelijke ISO waarde om ruis te beperken. Hoe hoger de ISO waarde hoe korreliger het beeld namelijk wordt. Deze camera heeft een maximale ISO waarde van 25600, wat zelfs voor een sensor van 24,3 megapixels erg hoog is. Gelukkig biedt de camera de mogelijk om zelf het maximum in te stellen van bijvoorbeeld 6400. Zo krijgen de foto's ook in de automatische modus geen ruis.

Dit is een fijne lichtgewicht camera voor de beginnende fotograaf die nog geen kennis heeft van het instelling van een camera maar dit wel wil leren. De gidsstand helpt de fotograaf bij het maken van foto's in verschillende situaties. Hoewel ik hem zelf niet veel heb gebruikt, zijn de effecten erg handig voor iemand zonder Photoshopervaring. De Snapbridge App maakt het delen van foto's erg makkelijk, zodat je het resultaat van je leerproces meteen aan iedereen kunt laten zien.