Specialisten review van de Olympus PEN E-PL9

De oude Olympus Pen is inmiddels een icoon. Gelukkig gaat Olympus met zijn tijd mee. De Olympus PEN E-PL9 is een beroemd ontwerp in een modern jasje. Met deze camera met retrolook schiet je ook nog eens mooie beelden. Dit moest ik natuurlijk testen. Lees over mijn bevindingen in deze specialisten review.

• 16,1 megapixels, filmt in 4K
  • Met wifi en bluetooth
  • Camerabody met 14-42mm lens
649,-

• Je filmt in 4K kwaliteit wat levensechte beelden oplevert.
  • Via wifi stuur je draadloos je foto's naar je smartphone of tablet.
  • Dankzij de beeldstabilisatie wordt bewegingsonscherpte verminderd.

• De camera heeft geen externe microfoonaansluiting om geluidskwaliteit te verbeteren.

Compact model

Als ik de Olympus PEN E-PL9 uit de doos haal, ben ik blij verrast. Ik ben namelijk erg fan van vintage camera's en dit toestel heeft er door zijn retrolook veel van weg. Verder valt de compactheid van de camera op. Ik kan me voorstellen dat ik het toestel makkelijk overal mee naartoe neem. Als ik de achterkant bekijk, zie ik een groot fijn scherm. Dat doet het ontbreken van een viewfinder direct vergeten.

Uiterlijk

Kantelbaar touchscreen

Een compacte camera met strakke retrolook

Het uiterlijk maakt deze camera uniek. Ik heb het idee dat alles klopt aan het ontwerp. Het toestel heeft een retrolook en tegelijkertijd een strak moderne design. De bedieningsknoppen zitten op de juiste plek en geven duidelijk weer waar ze voor dienen. Daarnaast ben ik erg blij met het grote kantelbare touchscreen waarop ik mijn onderwerpen goed zie. Het is toestel is desondanks compact gebleven. 1 minpuntje: ik vind hem wel wat aan de zware kant.

Gebruiksvriendelijkheid

Scènemodus

In zowel automatische als handmatige modi makkelijk te bedienen

De camera heeft twee handige modi voor de beginnende fotograaf. In de automatische modus doet de camera al het werk voor je. Met de scènemodus zorgt de camera voor de beste foto in de door jou gekozen scène. Zo schoot ik bijvoorbeeld in een handomdraai een mooie close-up. Ook in de handmatige modi stelde ik alles redelijk makkelijk in. Het volledig manueel instellen vergde nog wel wat oefening. Dit kwam door een overvloed aan opties en onvindbare knoppen.

Creativiteit

ART optie

Veel verschillende opties voor een creatief resultaat

Dit toestel is een feestje voor wie creatief aan de slag wil. Onder de optie ART vond ik een groot aantal creatieve filters. Daarnaast kon ik daar nog diverse andere effecten overheen gooien. In de automatische modus veranderde ik mijn beelden onder meer van kleur, warmte en helderheid. Allemaal dingen die ik normaal gesproken later op de computer aanpas. Wat ook fijn is voor de creatieve vrijheid is de verwisselbare lens. Zo kies je voor elk type fotografie het juiste objectief.

Een relatief goede beeldkwaliteit voor foto en video

Hoewel de camera een relatief kleine beeldsensor heeft, maakte ik er scherpe beelden mee. Dit heeft het toestel onder meer aan de 3 assige beeldstabilisatie te danken. Hiermee worden trillingen tegengegaan die je beeld verstoren. Over de videokwaliteit van dit toestel ben ik ook te spreken. Filmen deed ik namelijk in 4K kwaliteit. Daarnaast kon ik tijdens het maken van alle opnamen uit 121 verschillende focuspunten kiezen. Het wisselen van scherpstelpunt ging makkelijk via het touchscreen.

Ik was als een kind zo blij met de vele creatieve opties van deze camera. Ook was het toestel vrij makkelijk in te stellen. Tot ik overging op de volledige manuele bediening. Ik had wat tijd nodig om alle verschillende opties te leren kennen. Maar het resultaat mocht er zijn. Ondanks de relatief kleine beeldsensor maakte ik er zeer scherpe foto's mee. Filmen deed ik in 4K, dus ook mijn filmbeelden waren van goede kwaliteit.