Geschreven door Dylan

Specialisten review van de Pioneer XDJ-RX2

De Pioneer XDJ-RX2 is een DJ controller voor DJ's die zich klaarstomen voor optredens in de clubs. De vaardigheden die je met deze controller opdoet, pas je toe op de DJ sets die je in de club vindt. Ten opzichte van zijn voorganger, de XDJ-RX, lijkt de XDJ-RX2 nóg meer op een Pioneer DJ set. Lees alles over de DJ controller in mijn review.

Samengevat

• 2 kanaals DJ controller
  • Met kleurenscherm
  • Incl. Pioneer Rekordbox
1.549,-
  • De controller heeft dezelfde layout als DJ sets in grote discotheken.
  • Dankzij het aanraakgevoelige kleurenscherm navigeer je eenvoudig door je muziekcollectie.
  • Je gebruikt de controller als standalone, waardoor je allerlei geluidsbronnen op de XDJ-RX2 aansluit.
  • Bij de controller krijg je de uitgebreide versie van Pioneer Rekordbox en Rekordbox Video meegeleverd.
  • Je leest alle informatie, zoals de geluidsgolven en de BPM, af van het grote 7 inch kleurenscherm.
  • De knoppen zijn stevig, waardoor je veel controle hebt over de filters, equalizer en effecten.
  • Je kunt slechts 2 decks tegelijk aansturen.

Ik til de DJ controller glimlachend uit de doos en plaats hem op het bureau. Wat mij direct opvalt, is dat de XDJ-RX2 tweemaal zoveel drumpads heeft als zijn voorganger. Ik voel aan de knoppen, faders en jogwheels. Dit is kwaliteit. Naast het kleurenscherm zit een draaiknop waarmee je door het menu navigeert. Voorheen zat die tussen de equalizers. Dit vind ik een verbetering. Ik haal de stroom- en usb kabel uit de doos en sluit de controller aan.

De layout

Op wat kleine wijzingen na lijkt de XDJ-RX2 veel op zijn voorganger. De layout voelt vertrouwd aan doordat de indeling hetzelfde is als die van een Pioneer DJ set. Ik vind het aanraakgevoelige kleurenscherm een groot pluspunt. Met de draaiknop naast het scherm navigeer ik door mijn muziekcollectie. Kan het nog eenvoudiger? Jazeker. Ik schakel het QWERTY toetsenbord in en toets de naam van een artiest in. Vervolgens kies ik een nummer en laad dit in op deck A.

Geluidsbronnen

Een van de belangrijkste pluspunten voor mij is dat de controller ook standalone gebruikt kan worden. Dit betekent dat je allerlei bronnen aansluit op de controller. Bij veel andere DJ controllers heb je een laptop nodig om mee te draaien. Bij de XDJ-RX is dat niet nodig. Laptops, usb sticks, externe harde schijven, platenspelers en cd spelers sluit je direct aan op de controller. Ik vond dat de ingebouwde geluidskaart het geluid helder weergaf.

Rekordbox

Bij de XDJ-RX2 wordt Rekordbox DJ en Rekordbox Video meegeleverd. Voordat ik start met draaien, analyseer ik eerst mijn muziekcollectie met Rekordbox DJ. De muziek laadt sneller in dan voor de analyse en ik kan nu inzoomen op de geluidsgolven. Ik zie precies wanneer er een gedeelte met veel energie of een break aankomt. Ben je een VJ? Dan is Rekordbox Video iets voor jou. Met de VJ software voeg je beeldmateriaal toe aan je DJ set.

Effecten

De XDJ-RX2 heeft 2 effectensecties die beide ietwat uitgedund zijn ten opzichte van een Pioneer DJM-900 mixer. Is dit erg? Ik vind van niet. In mijn ogen zitten de belangrijkste effecten erop. Ik speel een nummer af en test alle effecten. Ze klinken goed, maar iets valt mij op. Ze zijn anders dan die van de XDJ-RX. Er zit nu een dub echo effect op. Die klinkt anders dan de echo en delay en is daarom een sterke toevoeging aan de effectensectie.

Beoordeling door klanten: 9,2 / 10 - 7.867 beoordelingen