Geschreven door Marcel

Specialisten review van de Samsung Galaxy A5 (2017)

Samsung introduceert begin 2017 haar derde generatie van de A serie. Een reeks middenklasse smartphones met een luxe uitstraling en high-end snufjes. De Samsung Galaxy A5 (2017) is een familielid van deze vernieuwde lijn. Is het de nieuwe A5 gelukt de familienaam naar een hoger niveau te tillen? Ik nam de smartphone onder de loep en deel mijn ervaringen in dit artikel.

• Het toestel is waterdicht, waardoor bellen in de regen geen enkel probleem is.
  • De Galaxy A5 heeft subtiele rondingen die zorgen dat het toestel fijn in de hand ligt.
  • Samsung's Touchwiz laagje bevat minder voorgeïnstalleerde apps.
  • In tegenstelling tot de Galaxy S modellen kun je de A5 niet draadloos opladen.

Uit de doos

"Hij lijkt wel heel erg op de Galaxy S7." Mijn eerste gedachte bij het zien van de Samsung Galaxy A5 2017. Natuurlijk in positieve zin. De A5 is gemaakt van glas, wat zorgt voor een luxe uitstraling. De glazen voor- en achterkant lopen subtiel over in de metalen rand. Op die rand vind je twee aparte poorten voor je sim- en micro SD kaart. Draai het toestel verder rond en je ziet de USB C aansluiting op de onderkant met vlak ernaast de hoofdtelefoon aansluiting.

Specificaties uitgelicht

De Samsung Galaxy A5 2017 heeft heel wat in petto. Zo is de behuizing stof- en waterdicht gemaakt. Handig voor het bellen tijdens een zware stortbui. De selfie camera heeft een flinke upgrade gekregen ten opzichte van haar voorganger. Het aantal megapixels is van 5 naar maar liefst 16 gesprongen. Ook heeft het vernieuwde design wat weg van zijn broers, de Galaxy S7 en S7 Edge. Hieronder licht ik deze punten toe.

Waterdicht

Samsung Galaxy A5 (2017) waterdicht

Voor het eerst voorziet Samsung haar A serie van een waterdicht jasje. De Samsung Galaxy A5 (2017) heeft namelijk een IP68 certificering. Water en stof maken dus geen schijn van kans. Ik hoor je al denken: hoe zit dat nu met de simkaart en micro SD ingang? Samsung heeft deze poorten voorzien van een rubberen strip. Ik testte de waterdichtheid uit met een onderdompeling in een bak water voor 15 minuten. En dit kon hij eenvoudig weerstaan. Opmerkelijk was dat ik het toestel zelfs nog kon besturen terwijl hij in het water zwom.

Behuizing en camera

Behuizing Samsung Galaxy A5 (2017)

Behuizing

Ik kon het overduidelijk zien nadat ik de nieuwe Galaxy A5 naast zijn voorganger legde. De Galaxy A5 heeft een metamorfose ondergaan. De metalen rand heeft nu dezelfde kleur als het toestel, wat voorheen zilver was. Een elegant plaatje als je het mij vraagt. De behuizing is qua materiaalgebruik wel hetzelfde gebleven: zowel het scherm als het glas op de achterkant zijn voorzien van afgeronde randen. De Galaxy A5 paste precies in de palm van mijn hand.

Selfie camera Samsung Galaxy A5 (2017)

Selfie camera

Zowel de camera op de achterkant als de selfie camera van de Galaxy A5 delen hetzelfde aantal megapixels. Een vrij schaars fenomeen bij smartphones. En dat is positief! Nou ben ik niet een persoon die dagelijks selfies maakt. Maar deze verbetering ten opzichte van haar voorganger kan ik zeker waarderen. De selfies die ik maakte tijdens het testen van dit toestel waren, zoals verwacht, haarscherp. Ook heeft Samsung de selfie camera modus voorzien van een fijn extraatje: de sluiterknop is te verplaatsen.

Voorbeeld foto's

Ik kan het bevestigen: de Samsung Galaxy A5 2017 is een knap staaltje technologie voor een schappelijk prijsje. Hij deelt de looks van zijn broers in de S reeks. En heeft zelfs een paar functies van hen overgenomen, zoals het always on scherm. Mijn persoonlijke highlight is de selfie camera. Een foto maken in dezelfde resolutie als met de camera op de achterkant is toch best knap. Dat geldt natuurlijk ook voor het schieten van video's. Ben je op zoek naar een smartphone die solide prestaties levert en een elegante uitstraling heeft? Dan is de Samsung Galaxy A5 een ware aanrader.

Marcel
Marcel
Mobiele telefoons