Afficher Coolblue en Français? | Non
Geschreven door Bas

Expert Review: Thrustmaster T150 RS Pro en Thrustmaster TMX Pro

Met F1 2017 en de Gran Turismo Sport op de stoep stellen veel gamer zichzelf de vraag of racen met een racestuur nou echt zo realistisch is als de marketingteksten ons moeten doen geloven. Om dit te testen hebben we bij Coolblue onze Eindbazenkamer tijdelijk omgebouwd tot ons eigen Silverstone en hebben we 2 sturen van Thrustmaster aan de tand gevoeld: De Thrustmaster T150 RS Pro voor pc en PS4 en zijn tweelingbroer, de TMX Pro voor pc & Xbox.

Thrustmaster TMX Pro

• PC, Xbox One
  • Bedraad
  • Inclusief T3PA pedalen
219,-

Thrustmaster T150 RS Pro

• Met de combinatie van het racestuur, de Pro pedaalset en de shifter heb je een complete raceervaring.
  • Wegligging, over- en onderstuur voelen realistisch aan, bijna net zoals bij een echte auto.
  • Met de 3 pedalen van de T3PA pedaalset en de schakelbak heb je volledige controle over je virtuele wagen.
  • Op console is deze set plug-and-play, aansluiten en je gaat gelijk de baan op.
  • Het stuur kwam bij de meest intensieve stuurmanoeuvres nog wel eens los.
  • Gewenning: Als je een controller gewend bent duurt het met een racestuur even voor je rondetijden weer de oude zijn.

De opstelling

De opstelling

Ik neem een PS4 Pro, Thrustmaster T150 RS racestuur set met T3PA pedalen en TH8A shifter. Ik monteer deze op een hele comfortabele Alcantara PlaySeat en plaats ze in de meest luxueuze vergaderruimte van heel Coolblue, et voilá: ons eigen stukje Silverstone in de Eindbazen kamer. Met deze opstelling voel ik de ultieme race ervaring aan de tand in Driveclub, één van de meest realistische racegames van het moment.

Instellen

Het opzetten van het racestuur en de bijhorende accessoires was vrij eenvoudig. Allereerst sluit ik de meegeleverde kabels van de schakelbak en de pedalen aan op de basis van het racestuur. Geen probleem, want de aansluitingen passen elk maar op één van de beschikbare poorten. Vervolgens sluit ik deze aan op de usb poorten van mijn PlayStation 4. Ik weet dat het stuur naar behoren werkt, want nadat ik hem aanzet, beweegt het stuur automatisch terwijl hij zijn warmup doorloopt. Ik navigeer me een weg naar de controller instellingen van mijn game naar keuze en zorg dat deze overeenkomen met het racestuur. In het geval van Driveclub speel ik met de maximale draaihoek en zet ik de force feedback op zo'n 80%. Na een paar proef rondjes om stoel en stuur helemaal naar wens af te stellen is mijn opzet nu klaar om echt te gaan racen.

Realisme

Realisme, dat is het eerste wat mij opviel toen ik achter dit racestuur kroop. Met mijn voeten op de pedalen voel ik de motor al trillen door het stuur, terwijl ik kijk door de virtuele cockpit van een auto waarin ik in het echt niet zomaar mee zou durven rijden. Als je een controller gewend bent, ga je automatisch van verveeld achteroverleunend de trigger inhouden naar terugschakelen voor de komende bocht en en het checken van mijn spiegels om de verliezers achter me te houden. Uiteraard ben je wel afhankelijk van welke game je speelt. Een game als Driveclub of Gran Turismo geeft als game veel meer informatie door aan het stuur dan bijvoorbeeld een game als Need for Speed. Het racen met een stuur zuigt me in de game en maakt het een stuk spannender, of ik nou aan een bureau bij mijn pc racete of vanuit de PlaySeat in de Eindbazenkamer speelde.

Wegligging en controle

De ervaring is één ding, maar rondetijden spreken voor zichzelf. In games als Driveclub, F1 en Gran Turismo krijg je dan ook te maken met natte wegen en ijzige bochten die jou en jouw beste rondetijd in de weg staan. Via de force feedback van deze racesturen voel ik het verschil. In tegenstelling tot mijn controller voel ik precies wanneer overstuur op een nat wegdek en corrigeer ik makkelijker zonder uit de bocht te vliegen. De motor is krachtig en levert veel feedback, dus het is soms even schrikken wanneer ik onverwachts de controle verlies. De pedalen laten je gas en rem doseren, zodat je met de juiste snelheid op apex van de bocht af racet. De eerste paar rondjes laat de computer mij nog stof happen, maar na 2 uur eenmaal gewend te zijn ga ik al een paar virtuele verstappes voorbij in de bocht.

Ervaringen

Ervaringen

Voor mij is het niet de eerste keer dat ik met een racestuur speel. Ik heb alles van kleine stuurtjes tot volledige simulatie cockpits op beurzen wel aan de tand gevoeld, maar het is wel voor het eerst dat ik er langere tijd mee heb mogen gamen. Gelukkig trok het geluid van de ronkende virtuele motoren ook de nodige nieuwsgierige Coolblue collega's aan. Van gamers tot mensen die verder nog nooit een racestuur hebben aangeraakt, iedereen maakte even tijd voor een ritje. Iedereen speelt anders: schakelen met de flippers of met de shifter of gewoon lekker op de automaat, het racen met het stuur maakte het voor iedereen een stuk leuker.

De Thrustmaster T150 RS en TMX Pro zijn een laagdrempelige manier om racegames nog leuker te maken. Het verschil met een controller is gigantisch: het voelt alsof je van simpelweg rondjes rijden overstapt naar een simulatie. De force feedback is krachtig en voorziet je van de contextuele informatie over het wegdek zoals je dat bij een echte auto ook aanvoelt. Of je nou Need for Speed freak bent of realistische games als Driveclub speelt, deze 2 sturen tillen je spelervaring naar een hoger niveau.

Bas
Bas
Gamingspecialist