The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Esmee

Garantieprocedure van koffers

Je komt terug van vakantie en wacht bij de bagageband op je koffer. Of misschien heb je net een busreis achter de rug en heeft de chauffeur je koffer uit het bagageruim gehaald. Helaas blijkt je koffer beschadigd te zijn. Deze schade valt niet onder de garantie van je koffer. Maar dit betekent niet dat je de reparatiekosten voor je koffer niet vergoed kunt krijgen. In dit artikel leg ik uit wat onder de garantie van koffers valt en wat je doet als je koffer tijdens een vlieg- of busreis beschadigd raakt.

Wat valt er onder de garantie van je koffer?

Garantie koffer

Gaat het niet over een beschadiging van de koffer, maar over een constructiefout, dan praten we over de wettelijke fabrieksgarantie. Deze garantie houdt in dat bepaalde functies van een product bij aanschaf goed moeten werken. Een voorbeeld van zo'n functie is een goed werkend slot of flexibele Spinner-wielen. De schade die veroorzaakt wordt door verkeerd gebruik wordt niet gedekt door de fabrieksgarantie. Zo kan het zijn dat je de ritsen van je koffer niet volledig geopend hebt waardoor de tanden van de ritsen afbreken. Dit valt niet onder de garantie, maar fabricagefouten aan de rits uiteraard wel. In dit laatste geval is de leverancier aansprakelijk voor de kosten van de reparatie. Neem dan even contact op met onze Klantenservice.

Schade tijdens transport

Schade tijdens transport

De schade die tijdens je reis wordt aangericht, valt niet onder de garantie van koffers. Denk hierbij aan schade die wordt veroorzaakt wanneer je koffer op een onzorgvuldige manier op de bagageband wordt gegooid. Hierdoor zijn je wielen afgebroken of werken andere functies van de koffer misschien minder goed. De vliegmaatschappij is hier aansprakelijk voor. Of in het geval van een busreis de reisorganisatie. In sommige situaties dekt je reisverzekering deze schade ook. In het stappenplan hieronder lees je wat je moet doen om ervoor te zorgen dat de betreffende vliegmaatschappij of reisorganisatie aansprakelijk gesteld wordt voor de kosten van je kapotte koffer.

Wat te doen bij schade tijdens transport?

1: Meld de schade die aan je koffer is aangericht direct bij de servicebalie van de betrokken luchthaven.

2: Vraag hier een PIR-formulier (Property Irregularity Report) aan waarin je aangeeft wat er precies beschadigd is aan de koffer. Let op: vraag aan de balie altijd om een schriftelijke bevestiging van je klacht of een kopie van het PIR-formulier. Dit is namelijk het bewijs dat je het formulier ingevuld hebt.

3: Neem vervolgens, uiterlijk binnen 7 dagen, contact op met de betreffende luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Leg uit wat er beschadigd is en vraag naar de contactgegevens voor het versturen van een brief ter vergoeding.

4: Stel de brief op en voeg de schriftelijke bevestiging van de klacht of de kopie van het PIR-formulier toe. Let op: vaak wordt ook om het vluchtnummer en de luchthaven van vertrek of aankomst gevraagd.

5: Verstuur de brief aangetekend op om de reparatiekosten te declareren.

6: Stuur ons tot slot de beschadigde koffer op, zodat we deze voor je kunnen repareren.

Tips voor veilig reizen met je bagage

  • Wees je ervan bewust dat je je bagage altijd op je eigen naam incheckt en bewaar de bagage sticker op je ticket totdat je je bagage zonder schade terug hebt. Dit is het bewijs dat je je bagage ook daadwerkelijk hebt ingecheckt waardoor je de reisorganisatie of vliegmaatschappij aansprakelijk kunt stellen.
  • Heb je kwetsbare spullen bij je? Vervoer deze dan in je handbagage.
  • Het is handig om het vervoer van waardevolle, dure goederen apart te verzekeren. De luchtvaartmaatschappij is maar beperkt aansprakelijk voor de beschadiging van je bagage.

© 1999 - 2019 - Coolblue N.V.
Beoordeling door klanten: 9,2 / 10 - 7.033 beoordelingen