The website is in Dutch. Would you like to translate it to English?

Geschreven door Jonna

Specialisten review van de Garmin Vivofit Jr. 2

Met een activity tracker voor kinderen moedig je je kind op een speelse manier aan om meer te bewegen en actiever te zijn. Garmin introduceert een tweede variant op de speciaal voor kinderen ontworpen activity tracker: de Garmin Vivofit Jr. 2. Ik testte deze activity tracker een week uit en vertel in dit artikel mijn bevindingen.

Samengevat

• Telt gelopen stappen
  • Meet het slaapritme
  • Heeft geen gps sensor
89,99 niet meer leverbaar
  • Je hoeft de batterij van de activity tracker niet op te laden, want deze gaat ruim 1 jaar mee.
  • De trackers beschikken over een elastisch en comfortabel horlogebandje.
  • Via de bijbehorende app beheer je als ouder alle activiteitsdoelen en taken voor je kind.
  • De tracker beschikt niet over een ingebouwde gps sensor, dus je ziet niet waar je kindje is.

Uit de doos

Vivofit Jr 2

Wat was ik als kind blij geweest om dit doosje te mogen openen. En eigenlijk ben ik dat stiekem nog steeds. Garmin werkt met de Vivofit Jr 2. samen met Disney en heeft verschillende thema's in het design verwerkt. Kies voor Minnie Mouse, Star Wars of de Avengers. Alle trackers zijn in 2 varianten verkrijgbaar: met een elastisch horlogebandje (kinderen van 4 tot 7 jaar) of met een verstelbare horlogeband (6+ jaar). In het doosje vind je de tracker en een handleiding. Er is geen oplader te vinden, want de tracker beschikt over een vervangbare batterij die tot wel 1 jaar meegaat.

Installeren

Vivofit Jr 2.

App installeren

Voordat ik de tracker kon gebruiken, moest ik eerst de bijbehorende app op mijn smartphone downloaden. Bij producten van Garmin ben ik gewend om de Garmin Connect Mobile app te gebruiken. In dit geval is er echter een productspecifieke app ontwikkeld: de 'Vivofit Jr.'-app. Met deze app heb je inzicht in alle gegevens van je kind en beheer je activiteiten, taken en beloningen. Het is mogelijk om de app op verschillende smartphones te installeren en de app met verschillende accounts te beheren.

Vivofit Jr 2.

Activiteitstracker koppelen

Toen ik de app geïnstalleerd had, was het tijd om de activiteitstracker via bluetooth te koppelen. Dit ging snel en makkelijk: ik hield het knopje van de tracker een paar seconden ingedrukt en mijn smartphone herkende de tracker. Vervolgens kon ik in de app een profiel aan de tracker koppelen met daarin gegevens van het kind. Zo geef je aan hoe oud je kind is, hoe laat je kind gaat slapen en hoe laat je kind wakker wordt. Het is mogelijk om meerdere trackers en profielen aan de app te koppelen. Zo zie je van elk kind hoe lang het heeft geslapen en welke activiteiten het heeft uitgevoerd.

In gebruik

Vivofit Jr 2.

Dagelijkse activiteiten en spelletjes

Om te zorgen dat je kind genoeg beweging krijgt heeft Garmin een spelelement aan de app toegevoegd. Als je kind het dagelijkse activiteitsdoel van 60 minuten heeft bereikt, speelt het nieuwe avonturen vrij in de app. Afhankelijk van het disney thema zijn er verschillende spelletjes. Zo kunnen kinderen geheime missies met Black Widow spelen, een verrassingsfeest voor Mickey Mouse organiseren, een taart bakken met Katrien of Thor helpen om de ondeugende Loki te vangen. Alle avonturen van het thema uitgespeeld? Dan is het mogelijk om het bandje te vervangen door een ander thema. Met een nieuw thema gaat er een nieuwe wereld open met uitdagende spelletjes voor je kind.

Vivofit Jr 2.

Taken en beloningen

Naast genoeg bewegen leer je je kind dat huishoudelijke klusjes ook leuk en lonend zijn. Via de app kan ik taken toewijzen door vooraf geladen taken te kiezen of een eigen taak aan te maken. Dit kunnen eenmalige, dagelijkse of wekelijkse klusjes zijn. Denk aan het opmaken van hun bed, douchen, oefenen voor gitaarles, de hond uitlaten of speelgoed opruimen. Je kindje ziet bij een nieuwe taak een melding op zijn of haar activiteitstracker verschijnen. Heeft je kind de taak voltooid? Dan wordt hij beloond met virtuele munten. Deze munten zijn in te wisselen voor beloningen, zoals een kwartiertje tv kijken, het avondeten kiezen of een spelletje spelen. Zo blijf je je kind motiveren om jou te helpen met het huishouden.

De Garmin Vivofit Jr. 2 is meer dan alleen een activity tracker. Wat maakt deze tracker nu speciaal een activity tracker voor kinderen? Naast dat de trackers dagelijkse activiteiten en slaap meten, motiveren ze ook je kind om huishoudelijke taakjes te doen. Met alle bijbehorende spelletjes en avonturen krijgen je kinderen beloningen voor hun dagelijkse beweging en taken. Hierdoor is het niet alleen een handig apparaatje dat beweging meet, maar is het ook leuk en leerzaam speelgoed voor je kind.

Jonna
Jonna
Activity tracker specialist.