Specialisten review van de Fujifilm Instax SQ6

Ik mag een instant camera testen, en wat voor één. De Fujifilm Instax SQ6 ziet er qua design ontzettend tof uit en de films zijn van een leuk vierkant formaat. Een voordeel ten opzichte van de kleinere foto's die je maakt met de Instax Mini toestellen. Hoe de camera in de praktijk beviel, lees je in deze specialisten review.

• Instant analoog fotograferen
  • Werkt met Instax Square polaroidpapier
  • Geen wifi
119,-

• Met de spiegel aan de voorkant maak je gemakkelijk selfies.
  • Je bepaalt het kader van je foto met de optische viewfinder.
  • De Automatic Exposure Control houdt rekening met omgevingslicht voor de juiste belichting van je foto.

• Instax Wide en Instax Mini instant filmpapier zijn niet compatibel met deze Instax Square camera.

Van een instant camera wordt volgens mij iedereen wel blij. Want wie wil nou niet een muur vol gezellige polaroid foto's hebben? In eerste instantie vond ik de camera wat groot en lomp, maar eigenlijk is het strakke en vierkante design ontzettend tof. De camera oogt daarnaast erg gebruiksvriendelijk uit. Tijd om de proef op de som te nemen.

Design

Design

Een hippe vierkante camera met vierkante films

De camera ziet er tof uit. Het toestel heeft een mooi en strak design. Naast wit heb je ook de keuze uit een rosé gouden of graniet grijze uitvoering. Ik vind het vooral erg leuk dat de camera helemaal vierkant is. Je maakt er absoluut de blits mee op feestjes. Nog een voordeel van dit vierkante design: er passen vierkantje films in. Fotootjes met deze afmetingen zien er op de een of andere manier toch leuker uit.

Modi

Belichtingsmodi

Verschillende standen voor diverse fotosituaties

Een ander voordeel van deze instant camera zijn de diverse modi. Voor mijn foto's kon ik kiezen uit een automatische stand en 6 creatievere standen. Zoals de selfiemodus. Hiermee maakte ik via het spiegeltje aan de voorkant van de camera leuke selfies. Verder had ik de keuze uit een macro- en landschapstand. De leukste optie vond ik de Double Exposure Mode. In deze modus legt de camera twee shots over elkaar heen om er vervolgens 1 beeld van te maken.

Belichting

Belichting

Veel creativiteit in het belichten van de foto

De camera beschikt over 2 standen waarmee je meer controle krijgt over de helderheid van de foto's. Met de ene stand maakte ik mijn foto's wat donkerder en met de andere wat lichter. Die eerste optie is handig als je bang bent voor overbelichting. Daarnaast koos ik er tijdens het fotograferen voor om de flitser wel of niet te gebruiken. Bij het toestel worden ook gekleurde filterkapjes geleverd die je foto een kleurtje (oranje, paars of groen) geven.

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid

Even oefenen met de analoge viewfinder

Er bestaan tegenwoordig polaroid camera's met een digitaal scherm waarop je de foto van tevoren bekijkt. Dit toestel is in dat opzicht best ouderwets en heeft dit dus niet. De camera is verder erg makkelijk in gebruik, een leuke polaroid foto is zo geschoten. Het kijken via de viewfinder vergde enige oefening. Omdat je via de viewfinder niet hetzelfde ziet als via de lens, komt je foto er soms anders uit dan je van tevoren dacht.

Natuurlijk zijn de instellingsmogelijkheden bij een instant camera beperkt. Het gaat er uiteindelijk om dat je snel een leuk plaatje schiet. Bij deze camera heb je toch wat meer vrijheden door de verschillende standen. Daarnaast is het mogelijk de flitser uit te schakelen en kleurenfilters op de flitser te plaatsen. Hiermee is dit toestel een goede keus voor de creatieve fotograaf.

Manon
Manon
Camera specialist.