Geschreven door Tamara

Specialisten review: Harman Kardon Citation Bar

De Harman Kardon Citation Bar is de soundbar van de Citation line-up. Vanwege de hoge prijs en het grote formaat was ik erg benieuwd naar de kwaliteit van de bar. Daarnaast heeft de soundbar een ingebouwde Google Assistent waarmee je de bar spraakgestuurd bedient. Je leest mijn bevindingen in dit artikel.

Harman Kardon Citation Bar

• Met de Google Assistant stuur je de speaker aan via spraakopdrachten.
  • Voeg de soundbar toe aan het Harman Kardon multiroom systeem en stream muziek door het hele huis.
  • Sluit de soundbar aan met een HDMI ARC kabel en bedien hem met de afstandsbediening van je tv of via je smartphone.
  • De soundbar ondersteunt geen AirPlay.

Grote soundbar

Wanneer ik de bar binnen krijg, valt mij als eerste op hoe groot de soundbar is. Je hebt hier wel een groot tv meubel voor nodig of je moet hem aan de wand monteren. Het stoffen ontwerp vind ik persoonlijk wel mooi en ik kan mij wel voorstellen dat het een extra touch geeft aan je wooninrichting. Op de bovenzijde van de bar bevindt zich het touchscreen wat het design naar mijn mening modern maakt.

Eenvoudige installatie

Google Home app

De installatie van de soundbar begint met het aansluiten van de stroomkabel op de soundbar en de HDMI ARC kabel op de soundbar en de tv. De bar start nu automatisch op. Via de Google Home app op mijn smartphone stel ik het apparaat verder in. Ik verander ook meteen even de geluidsinstellingen op mijn televisie, anders komt het geluid niet uit de soundbar. Door een bevestigend geluid uit de bar, weet ik dat de bar geïnstalleerd is.

Veel mogelijkheden in de app

App mogelijkheden

De Google Home app biedt veel mogelijkheden. Na het installeren, kan ik de bar direct verbinden met andere Citation speakers in huis. Om alles uit de bar te halen, koppel ik mijn Google account aan de app en accounts van streamingdiensten zoals Spotify en Netflix. Vanuit de Google app kan ik nu al mijn speakers in huis bedienen en muziek of films streamen vanaf mijn streamingdiensten.

Spraakgestuurde bediening

Spraakbesturing

Ik verbind de soundbar via de HDMI ARC kabel met de televisie. De spraakbesturing op de soundbar was ik het meest benieuwd naar. In de Google app activeer ik deze assistent of via het microfoon knopje op de bar. Hierna hoef ik alleen maar 'Hey Google' te roepen en een vraag of opdracht te roepen. Zo roep ik 'Hey Google, speel reggae muziek af via Spotify' en de muziek begint te spelen. Doordat ik mijn Google account gekoppeld heb, stel ik ook vragen over mijn agenda, zoals 'Hoe ziet mijn dag eruit vandaag?' Wanneer je ook beschikt over een Chromecast bij je tv, kun je zelfs spraakgestuurd een film of serie afspelen via de Google Assistant.

Het geluid creëert een bioscoopgevoel

Afstandsbediening

Het geluid van de soundbar vind ik goed qua prijs-kwaliteitverhouding. Op de afstandsbediening druk ik op de surround knop om het surround sound aan te zetten. Hierdoor lijkt het geluid zich te verspreiden door de kamer. Het geeft een bioscoopgevoel. Ik kijk een Marvel actiefilm en de geluidseffecten komen goed tot hun recht. De nachtmodus haalt de bass iets naar beneden zodat het geluid zachter klinkt. Ook muziek via YouTube komt goed tot zijn recht. Het geluid is ruimtelijk en er is ook een bas hoorbaar.

De Harman Kardon Citation Bar is groot van formaat, maar dat moet je niet afschrikken. In een grotere ruimte komt de soundbar goed tot zijn recht. Het design vind ik sfeermakend en zou zo in ieders interieur passen. De Google assistent werkt prima voor nu, natuurlijk komen er in de toekomst nog updates. Vet dat ik gewoon kan roepen om een film of muziek af te spelen terwijl ik lekker op de bank zit met een bord eten. Het geluid vind ik best wel goed klinken, een beetje zoals in de bioscoop, hoewel de bas wel wat meer aanwezig kan zijn. Als ik die geluidsverbetering zou willen, weet ik dat ik een Citation Sub toe moet voegen aan de bar.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 7.679 beoordelingen