Geschreven door Laurence

Specialisten review van de JVC DLA-N5BE

Met de JVC DLA-N5BE haal je een echte bioscoopbeleving naar je huis. Deze D-ILA beamer met 4K en HDR10 ondersteuning moet zowel een haarscherpe als kleurrijke beeldkwaliteit leveren. Ik bouw mijn testruimte om tot thuisbioscoop en neem de belangrijkste eigenschappen onder de loep.

JVC DLA-N5BE

• Dankzij de 4K resolutie komen de kleinste details haarscherp in beeld.
  • Het grote contrast en de HDR ondersteuning leveren een realistische kleurweergave.
  • De ruime zoom functie en de lens shift zorgen voor een flexibele plaatsing.
  • Doordat de stroomkabel 2 meter lang is, heb je misschien een verlengsnoer nodig.

Eerste indruk JVC DLA-N5BE

Wanneer ik de beamer uit de doos haal, roept hij gelijk een wow-reactie op. Hij weegt namelijk 19,8 kilogram en is 50 centimeter breed en diep. Zo’n imponerende omvang belooft iets over de beeldprestaties. De installatie is erg simpel. Met de veelzijdige instellingen plaats ik de projectie gemakkelijk in het scherm. Vervolgens sluit ik een Blu-ray speler aan op de hdmi ingang, waarna ik met de afstandsbediening van de beamer de juiste bron selecteer. De film kan beginnen.

Haarscherp en een breed kleurbereik

JVC DLA-N5BE 4k ondersteuning

De 4K ondersteuning van de JVC DLA-N5BE levert een indrukwekkend beeldresultaat. Zelfs op een groot projectiescherm is een film haarscherp. Hierdoor komen kleine details als grassprieten levensecht in beeld. Dankzij de HDR10 ondersteuning en het brede contrastbereik creëert de tv een realistische kleurweergave. Huidskleuren ogen natuurgetrouw en de roodtinten van een zonsopkomst lopen vloeiend in elkaar over.

Helder en contrastrijk

JVC DLA-N5BE contrast

Voor een home cinema beamer produceert de JVC DLA-N5BE een redelijk hoge lichtopbrengst van 1.800 lumen. Het beeld is daardoor ook in een verlichte ruimte duidelijk. Wil je écht van een film genieten, dan moet je de ruimte verduisteren. Op deze manier haal je alles uit het brede contrastbereik. In combinatie met de heldere beeldweergave komen felle kleurtinten sterk naar voren. Hoewel ik tijdens een donkere scène soms wat zwartdetail mis, kan ik alle personen en objecten duidelijk van elkaar onderscheiden.

Stevig en stil ontwerp

JVC DLA-N5BE ontwerp

De beamer heeft een stevige plastic behuizing. Op de achterkant zitten niet alleen aansluitingen, maar ook knoppen die toegang geven tot de belangrijkste instellingen. Het ventilatiesysteem rondom de behuizing produceert slechts een licht zoemgeluid. Hoewel de beamer vlak achter mij staat, hoor ik dit gezoem alleen wanneer het filmgeluid stilvalt. Over geluid gesproken, de beamer heeft geen ingebouwde luidsprekers. Dat vind ik niet gek. Als je voor zo’n beeldkwaliteit kiest, dan moet je ook in goede speakerset investeren.

Flexibele plaatsing

JVC DLA-N5BE lens shift en zoom

De ruime zoom functie geeft mij veel plaatsingsmogelijkheden. Voor een 2 meter brede projectie zet ik de beamer 2,8 tot 5,6 meter van het scherm. Vervolgens pas ik met de zoom de projectiegrootte aan. Dankzij de lens shift functie verplaats ik het beeld gemakkelijk naar links of rechts. Handig, aangezien ik de beamer niet recht voor het scherm kan zetten. De stroomkabel is ongeveer 2 meter lang. Je komt hierdoor misschien lengte tekort wanneer er geen stopcontact in de buurt is.

2 hdmi ingangen

JVC DLA-N5BE aansluitingen

Aan de achterkant zitten 2 hdmi ingangen voor je afspeelbronnen. Hierop sluit je 2 apparaten tegelijkertijd aan, zoals je Blu-ray speler en digitale decoder. De overige ingangen zijn bedoeld voor service updates of voor je computer, zodat je de beamer hiermee bedient. Andere afspeelmogelijkheden ontbreken. Denk aan een ingang voor usb sticks of een ingebouwde wifi ontvanger voor smart functies. Wil je bijvoorbeeld via Netflix naar een film kijken, dan moet je externe apparatuur aansluiten.

Diverse beeldinstellingen

JVC DLA-N5BE beeldinstellingen

Het menu geeft je de keuze uit diverse beeldinstellingen waarmee je de kleuren, helderheid of het contrast tot in de details aanpast. Je favoriete instellingen sla je gemakkelijk op. Dit is handig wanneer je de beamer voor verschillende situaties gebruikt, zoals films kijken of gamen. Voor de weergave van HDR beelden is de Auto Tone Mapping handig. Met deze functie past de beeldinstellingen als de helderheid continu aan, zodat je per scène van het optimale contrast geniet.

Afstandsbediening met verlichte toetsen

De afstandsbediening heeft een overzichtelijke indeling met duidelijke knoppen. In het donker verlicht je de toetsen tijdelijk met de Light knop. Ik vind het handig dat je diverse sneltoetsen voor verschillende instellingen hebt. Hierdoor moet ik niet steeds door het menu navigeren om de zoom of lens shift functies te gebruiken.

De JVC DLA-N5BE is een ideaal middelpunt voor elke thuisbioscoop. Ik ben onder de indruk van de haarscherpe projecties en de realistische kleurweergave. Dankzij de gebruiksvriendelijke installatie kan iedereen direct met deze beamer aan de slag. Ben je een echte filmpurist, dan pas je met de veelzijdige instellingen de beeldkwaliteit tot in de details aan. Houd er wel rekening mee dat je vooral een hoge beeldkwaliteit in huis haalt. Speakers of ingebouwde afspeelmogelijkheden ontbreken, waardoor je ook in een losse speakerset en een media- of Blu-ray speler moet investeren.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 7.679 beoordelingen