Specialisten review van de Nikon D3500

De Nikon D3500 is een instap spiegelreflexcamera voor beginnende fotografen. Je leert de instellingen kennen via de hulpfunctie. Ik ga testen hoe goed deze hulpfunctie werkt en wat voor opties de camera nog meer biedt. Je leest mijn bevindingen in deze specialisten review.

Review score 0 van de 5 sterren
0 / 5 sterren
Schrijf eerste review
  • 24,2 megapixels, filmt in Full HD 1080p
  • Met bluetooth, zonder wifi en NFC
  • Inclusief 18-55mm lens
499,-

• Dankzij de veelzijdige 18-55mm lens maak je onder andere portret-, landschaps-, architectuur- en straatfoto's.
  • Het ontwerp heeft een diepe grip, waardoor de camera comfortabel in je hand ligt.
  • Je leert de instellingen van de camera snel kennen met de hulpstand.

• Een kantelbaar scherm voor het maken van vlogs en selfies ontbreekt.
  • Er wordt geen geheugenkaart meegeleverd.

Licht model

Als ik de camera oppak voelt hij licht aan. Het model ligt gemakkelijk in de hand. Het lage gewicht speelt hierin een rol. Dankzij de rubberen grip glijdt de camera niet snel uit je hand. Als ik naar de achterkant van de camera kijk, valt me op dat alle knoppen aan de rechterkant zitten. Bovenop zit de instellingenknop. Daarop zie je duidelijk de hulpfunctie waardoor de camera geschikt is voor beginnende fotografen.

Hulpfunctie

Hulpfunctie

Met de hulpstand leer je de instellingen op de camera gemakkelijk kennen. Je kiest voor eenvoudige bediening of geavanceerde bediening. Bij eenvoudige bediening fotografeer je in de automatische stand en kiest de camera de instellingen. De geavanceerde bediening vertelt je precies wat je moet doen bij verschillende scenes. Je leert bijvoorbeeld hoe je de achtergrond van de foto verzacht en welk diafragma daar bij hoort. Ook vertelt de camera hoe je bewegende onderwerpen scherp in beeld brengt.

Effecten

Effectenfunctie

De effectenfunctie voegt een creatief effect toe aan je foto. Op die manier maak je bijvoorbeeld een foto-illustratie of een zwart-witfoto. Wanneer je in liveview fotografeert zie je dit effect direct op je beeldscherm. Als je kennis hebt van Photoshop of andere bewerkingsprogramma's zul je deze functie waarschijnlijk niet gebruiken. Voor beginnende fotografen is deze functie wel erg handig. Je bewerkt je foto op een eenvoudige manier.

ISO waarde

ISO waarden

Hoe hoger de ISO waarde hoe meer ruis er in je foto ontstaat. Deze camera heeft een maximale ISO waarde van 25600. Wanneer je een foto maakt met deze waarde ziet je foto er korreliger uit dan met een ISO waarde van 800. Houd hier rekening mee wanneer je de ISO waarde zelf instelt. Je kunt ook een maximale ISO waarde instellen in de automatische stand. Op die manier blijft je camera onder die waarde, waardoor er geen ruis ontstaat.

Draadloos verbinden

Draadloos verbinden

Tegenwoordig kun je bijna alle camera's verbinden met een app om je foto's draadloos naar je smartapparaat te sturen. Dit kan de D3500 ook. Hiervoor heb je de Snapbridge App nodig op je telefoon of tablet. Via bluetooth staan je smartapparaat en camera in verbinding. Foto's worden op die manier automatisch doorgestuurd. Op mijn telefoonscherm kon ik de foto's wat beter bekijken dan op het kleine scherm van de camera. Ik kon ze daarna direct met mijn vrienden delen.

Deze lichtgewicht camera is ideaal voor beginnende fotografen die nog weinig verstand hebben van fotograferen. Dankzij de hulpfunctie leert de camera je hoe je foto's maakt in verschillende situaties. Je bedient de camera eenvoudig met 1 hand doordat alle knoppen zich aan de rechterkant van het scherm bevinden. Als je geen kennis hebt van Photoshop bewerk je jouw foto's gemakkelijk met de effecten. De Snapbridge app is erg handig om je foto's direct te delen met je vrienden en familie.

Manon
Manon
Camera specialist.