Specialisten review van de Panasonic Lumix DC-GX9

Een systeemcamera die de gevorderde fotograaf genoeg te bieden heeft. Dat is de Panasonic Lumix DC-GX9. De beeldkwaliteit is hoog en de creatieve mogelijkheden uiteenlopend. Ik was erg benieuwd naar het toestel en testte hem. Lees snel verder om te ontdekken wat ik van de camera vond na het maken van wat opnames.

De camera voelt in eerste instantie wat zwaar aan. Maar ik merk al snel dat hij makkelijk met 1 hand vast te houden en te bedienen is. Kijkend naar de bedieningsknoppen valt het dubbele draaiwiel mij meteen op. Ik verwacht dat ik hier eenvoudig de belichting van mijn opnamen mee aanpas. Ook zie ik dat zowel het scherm als de viewfinder draaibaar zijn. Kortom, genoeg dingen om enthousiast van te worden bij dit toestel!

Deze systeemcamera blinkt uit in beeldkwaliteit. Mijn foto's zijn helder van kleur en erg gedetailleerd. Dit komt door de beeldsensor met 20 megapixels en de sterke beeldprocessor. Daarnaast heeft het toestel geen low pass filter waardoor signalen van alle frequenties worden toegelaten. Dat zorgt voor een beeld met meer dynamiek en detail. De 5 assige beeldstabilisatie voorkomt bewegingsonscherpte. De geavanceerde autofocus zorgt ervoor dat altijd het juiste deel van mijn foto scherp is.

Creativiteit

Creatieve filters

Met dit toestel is het gemakkelijk om snel een bijzondere foto te maken. Ik maakte veel gebruik van het draaiwiel waarmee ik de belichting aanpaste. Zo werden mijn foto's eenvoudig wat lichter of donkerder. Daarnaast had ik de keuze uit verschillende creatieve filters voor mijn beelden. Je geeft een zwart/wit foto bijvoorbeeld een authentieke uitstraling met de monochrome functie. Hierdoor heb je het gevoel dat ze echt op film zijn geschoten. Verder kent de camera uiteenlopende scenes. Voor blauwe luchten tot romantische zonsondergangen en bewegende dieren.

Filmen

Filmen

Filmen deed ik in 4K kwaliteit met 30 frames per seconde. Dit leverde een kwaliteitsvideo op die ik via een draadloze verbinding direct naar mijn telefoon stuurde. Ik stelde de camera in de manuele filmmodus helemaal naar eigen wens in. Voor de beginner is er ook een halfautomatische modus. Met deze camera is het ook mogelijk om losse frames uit een 4K video te halen. Op deze manier sloeg ik toffe haarscherpe shots op als foto.

Fysieke kenmerken

Fysieke kenmerken

Op de camera zit niet alleen een groot kantelbaar touchscreen, maar ook een kantelbare viewfinder. Hierdoor maakte ik zowel via het scherm als de viewfinder opnamen uit bijzondere hoeken. De viewfinder zorgde er ook voor dat ik tijdens het fotograferen geen last had van de zon en reflecties. Het toestel is ondanks deze mogelijkheden toch nog lekker compact. Ik nam hem gemakkelijk overal mee naartoe in mijn tas.

Met deze camera maak je beelden vol detail en heldere kleuren. Door de 5 assige beeldstabilisatie en snelle autofocus zijn de foto's altijd scherp. Het is eenvoudig om snel een artistiek beeld vast te leggen door de diverse filters en scenes. De camera filmt in 4K kwaliteit en het is mogelijk om uit deze filmreeks losse kwaliteitsbeelden te halen. Zowel het touchscreen als de viewfinder zijn kantelbaar. Handig voor het maken van opnamen uit bijzondere hoeken.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 8.793 beoordelingen