Specialisten review van de Panasonic Lumix DMC-TZ100

Als je een kleine compactcamera mee wilt nemen op reis, dan ben je bij de Panasonic Lumix DMC-TZ100 aan het juiste adres. Hij valt namelijk in de categorie klein maar krachtig. Dat vraagt natuurlijk om een testrondje. Ik nam het toestel mee op pad en ontdekte wat er zo goed aan is. Lees snel verder.

• De 4K kwaliteit zorgt voor levensechte beelden.
  • Dankzij de post focus functie verplaats je het scherpstelgebied van een foto.

• Je kunt op deze camera geen externe flitser monteren.
  • Er wordt geen geheugenkaart meegeleverd.

Compact model

Op het eerste gezicht lijkt deze compactcamera niet heel erg bijzonder. Het ontwerp is niet echt opvallend. De camera schijnt wel verrassend goed te werken. Daarnaast zie ik al meteen dat er een lens op zit met een erg groot zoombereik: 25 tot 250 mm. Tijd om deze mogelijkheden eens te gaan testen. Ik ben erg benieuwd welke kanten ik allemaal op kan met het toestel. Hieronder lees je mijn bevindingen.

Alleskunner

Alleskunner

Met deze compactcamera kun je inderdaad alle kanten op. Het toestel heeft een groot zoombereik: van 25 tot 250 mm. Hierdoor zette ik de camera voor allerlei soorten fotografie in. Van macrofoto's tot portretten en weidse beelden. Hoewel ik hem niet mee heb genomen op vakantie, denk ik dat hij erg handig is voor op reis. Je hoeft niet overal een fototas mee naartoe te slepen en toch leg je er alles mee vast.

Compact

Diverse modi

In deze alinea wil ik nog even de compactheid van het toestel benadrukken. Want hierdoor is de camera ook erg licht van gewicht. Hij weegt slechts 310 gram. Het ontwerp zit slim in elkaar. Alle bedieningsknoppen die ik nodig had zitten erop. Van een belichtingswiel tot 4 sneltoetsen en een draaiwiel voor alle modi. De bediening ging overigens ook erg makkelijk via het touchscreen. Wat ook uniek is, is dat deze compactcamera een viewfinder heeft. Hiermee bepaalde ik mijn kader veel nauwkeuriger.

Video

Filmen

Ook als je naar de filmkwaliteit kijkt, valt deze camera in de categorie klein maar krachtig. Ik filmde met de camera namelijk in 4K kwaliteit, met 25 frames per seconde. In het filmmenu vond ik ook de opties om de belichting half of helemaal handmatig in te stellen. Dit geeft de videograaf meer vrijheid tijdens het filmen. Naast 4K video heeft deze camera ook een 4K fotofunctie. Zo sloeg ik een kwaliteitsbeeld uit een 4K video op als foto.

Extra's

Extra's

De camera heeft ook een handige intelligente automodus voor de beginnende fotograaf. Zo maak je zonder er al te veel bij na te denken in elke situatie een goede foto. Daarnaast paste ik leuke filters toe en koos ik voorgeprogrammeerde scenes voor al mijn fotosituaties. Wat ik ook erg handig vond was de Post Focus functie. Hiermee bepaalde ik na het maken van een de foto waar ik de focus op wilde leggen.

Ik denk dat dit een ideale camera is voor op reis. Door het grote zoombereik zet je hem in voor allerlei soorten fotografie. Daarnaast heb je geen aparte fototas nodig en neem je 'm gemakkelijk overal mee naartoe. Qua bedieningsmogelijkheden zit alles erop, inclusief touchscreen en viewfinder. Video's maak je in 4K kwaliteit, waar je ook losse foto's uit opslaat. Ook fijn: na het maken van de foto selecteerde ik met de Post Focus functie een ander focuspunt.

Beoordeling door klanten: 9,2 / 10 - 7.146 beoordelingen