Geschreven door Lieze

Specialistenreview van de Samsung Galaxy Watch Active2

De Samsung Galaxy Watch Active2 komt in 2 varianten: de Sport en Fashion. De Sport draag je dankzij het kunststof bandje ook tijdens het sporten. De Fashion heeft met een leren bandje en roestvrijstalen kast een klassieker uiterlijk. Ik testte de sportieve variant. Naast een complete smartwatch is het een stijlvol horloge om mee te sporten.

Samsung Galaxy Watch Active2

• Meet hartslag, stappen, slaap en meer
  • Ingebouwde gps
  • Toont smartphone meldingen
267,-
tijdelijk uitverkocht
  • Het AMOLED beeldscherm is opvallend scherp en kleurrijk.
  • Je navigeert snel door je apps met de vernieuwde Bezel als touch variant.
  • Bel niet alleen contacten uit je telefoon, maar ook nieuwe nummers.
  • De Player4Youtube is leuk, maar te klein om gemakkelijk video's op te zoeken en kijken.
  • De gekozen wijzerplaat verandert bij een altijd aan display in een simpele versie.

Op mijn pols: klein, maar helder

Met fijne en minimalistische lijnen is het ontwerp van het horloge het eerste dat opvalt. Het randloze scherm is maximaal benut. Het is een AMOLED scherm en dat zie je. Het is scherp, helder en kleurrijk. Het omdoen van het bandje is een priegelwerk, maar eenmaal om steekt er geen bandje uit. Dit ziet er strak uit en past bij het minimalistische ontwerp. Wat opvalt is dat het horloge relatief klein is. Ik heb een smalle polsomtrek van 15 centimeter. Hierdoor staat het mooi op mijn pols, maar veel mensen zullen het te klein vinden. Gelukkig is er ook een 44 millimeter model.

Touch rand en spraakbediening

Touch rand bediening Active2

Bovenaan op mijn 'te testen lijstje' staat de touch rand waarmee Samsung de bekende Bezel in een nieuw jasje steekt. Op oudere modellen is dit een fysieke ring waarmee je door apps navigeert door te draaien. Nu is het een onzichtbare ring; je veegt over de randen van het scherm. De rand reageert snel en met kleine trillingen krijg ik terugkoppeling van wat ik doe. Ga ik het veel gebruiken? Dat denk ik niet. Hoewel het goed werkt, geef ik de voorkeur aan het aantikken van de apps. Een kwestie van persoonlijke voorkeur. Hetzelfde geldt voor het bedienen met je spraak via Bixby.

Bel wie je wil vanaf het horloge

Met de Active2 bel ik niet alleen contacten uit mijn telefoonboek, maar ieder nummer. Ik had verwacht dat het intoetsen van de nummers een gepriegel zou zijn, maar het scherm is groot genoeg. Uiteraard werkt de belfunctie alleen als het horloge verbonden is met bluetooth. Het is mij niet gelukt om het gesprek via mijn koptelefoon te horen. Het geluid komt uit het horloge zelf, hierdoor bel ik er niet snel mee buitenshuis.

Ook om mee te sporten

Sportmenu

De sportieve variant van de Active2 is niet alleen een volwaardige smartwatch, maar ook een sporthorloge. Waarom alleen de sportieve variant? Omdat deze een kunststof bandje heeft dat je gemakkelijk schoonmaakt na een training. Het fashion model heeft precies dezelfde functies, maar een leren bandje wat minder geschikt is voor tijdens het sporten. Het horloge meet 7 sporten automatisch en heeft een hartslagmeter. Toen ik naar werk fietste, pikte het horloge het verrassend snel op.

Muziek luisteren en video's kijken

De Active2 heeft een zelfstandige muziekspeler waarmee ik overal muziek luister zonder mijn telefoon mee te nemen. Ik kan het horloge zowel aan mijn telefoon als een audio apparaat koppelen, dus terwijl ik muziek luister, blijf ik meldingen ontvangen. Via een Player4Youtube bekijk ik zelfs Youtube video's op het horloge. Hoewel het een leuke functie is, merk ik dat ik het nauwelijks gebruik. De zoekfunctie is te klein om gemakkelijk te gebruiken en ook de video zelf is erg klein.

Camerabediening met live weergave

Active2 met live weergave

Wat ik een vette en vernieuwende functie vind, is de camerabediening met live weergave. Het was even zoeken, maar het blijkt dat je de Camera Controller app via de Galaxy app installeert op het horloge. Met deze app maak ik selfies en groepsfoto's zonder dat iemand mijn telefoon vasthoudt. Zet hem ergens tegenaan en kijk of iedereen er (goed) op staat voor je de foto neemt door op het scherm van het horloge te klikken.

Batterijduur

Batterijduur Active2

De Active2 heeft een redelijk goede batterijduur voor een smartwatch. Bij mij houdt hij het 1.5 tot 2 dagen vol met het altijd-aan scherm. Zelf vind ik het fijn als de tijd altijd toont, maar als je wil dat de batterij langer meegaat, zet je het altijd-aan scherm gewoon uit. Ik heb deze week niet gesport, maar houdt er rekening mee dat de batterij altijd minder lang meegaat in gps modus.

• Meet hartslag, stappen, slaap en meer
  • Ingebouwde gps
  • Toont smartphone meldingen
267,-
tijdelijk uitverkocht

De Active2 heeft er een fan bij. Het AMOLED scherm is kleurrijk en scherp en reageert snel op mijn aanraking. Hierdoor is het horloge gemakkelijk in gebruik. De sportieve variant is voornamelijk een smartwatch, maar is ook geschikt om mee te sporten. De touch rand werkt goed, maar ik denk niet dat ik deze veel ga gebruiken. Wel ben ik erg enthousiast over de belfunctie waarmee ik niet alleen contacten uit mijn telefoonboek bel, maar elk nummer intoets.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 7.035 beoordelingen