Geschreven door Lucas

Specialisten review van de Sonos Move

Met de Sonos Move treed Sonos een voor hen onbekend terrein binnen: draagbare speakers. Het is voor het eerst dat een Sonos speaker beschikt over een accu en bluetooth, waardoor je hem overal mee naartoe neemt. Wordt het een debuut om snel te vergeten? Of schiet Sonos meteen in de roos? Je leest het in onze review.

Sonos Move

• Ingebouwde spraakassistent: Ja
  • Type stroomvoorziening: Accu / batterij, Netstroom
  • AirPlay: Ja
399,-
  • Dankzij bluetooth en de interne accu gebruik je deze Sonos speaker ook buitenshuis.
  • Wanneer je thuis bent, verbind je de Move met je Sonos geluidssysteem en stream je muziek via wifi.
  • Met de ingebouwde Google Assistant stuur je de speaker aan via spraakopdrachten.
  • De Google Assistant werkt alleen wanneer je verbonden bent met wifi.

Eerste indruk Sonos Move

Wanneer je de speaker uit de doos haalt, merk je meteen dat hij vrij zwaar is. Zeker als je het vergelijkt met andere speakers van dit formaat. Verder ziet de speaker er zeer stijlvol uit en is hij mooi zwart gekleurd. Op de achterkant zitten 3 fysieke knoppen; een voor bluetooth/wifi, een om verbinding te maken met de app en de aan/uit knop. Bovenop de speaker zitten een paar microfoons en touch controls waarmee je de muziek en de spraakassistent bedient.

Installatie even wennen

Sonos Move verbinden

Als leek op het gebied van Sonos speakers is de installatie even wennen. Je moet de Sonos app downloaden om gebruik te maken van de speaker. Vervolgens legt de app stap voor stap uit wat je moet doen, waardoor het een stuk makkelijker wordt. Doordat je de speaker eerst met wifi en de app moet verbinden, is het niet meteen mogelijk om audio via bluetooth af te spelen. Dit vind ik raar, aangezien het een wifi en bluetooth speaker in 1 is.

Krachtig geluid

Sonos Move geluid

Een nieuw geluid is altijd even wennen, maar het geluid van de Sonos Move wist me na een paar seconden al te grijpen. Vooral de lage tonen komen er heel goed uit. Ze klinken diep, ruimtelijk en tegelijkertijd ook krachtig. Dit zorgt er wel voor dat bij sommige nummers de bas te overheersend is in kleinere ruimtes, maar al met al klinkt de muziek vrij gebalanceerd. Ondanks de stevige bas. Wel merk ik dat de speaker met name geoptimaliseerd is voor nummers die domineren in de internationale hitlijsten. Wanneer je een iets bredere muzieksmaak hebt, zal lang niet elk nummer even goed en zuiver klinken.

Slimme speaker

Slimme speaker

Het geluid van de Sonos Move is niet alleen krachtig, maar ook slim. De ingebouwde microfoons meten in wat voor omgeving jij bent en stelt het geluid daar op af. Ook luisteren de microfoons naar wat voor soort muziek je luistert. Op basis van deze info selecteert de speaker een geluidsprofiel, waardoor je altijd naar een verfijnd geluid luistert.

Eenvoudige app

Sonos app

Gezien ik nog nooit een Sonos speaker heb gebruikt, is de app voor mij onbekend terrein. De app is gelukkig makkelijk te gebruiken, zo voeg je zonder problemen al jouw muziekdiensten toe om af te spelen via wifi. Het koppelen van Amazon Alexa of Google Assistant gaat ook via de app. Al met al zorgt de app ervoor dat jij zonder problemen jouw voorkeuren kunt toepassen op de speaker.

Zowel wifi als bluetooth

Wifi en bluetooth

Met de Sonos Move heeft Sonos dus voor het eerst een speaker die zowel via wifi als via bluetooth muziek afspeelt. Beide connecties werken vlekkeloos samen met je telefoon en het wisselen van verbinding gaat heel makkelijk. Op de achterkant van de speaker zie je één knop met het bluetooth logo en het wifi logo. Druk op de kant van welke verbinding je wil en binnen luttele seconden speel je muziek af op de door jou gewenste manier. Hiermee scoort Sonos punten, want niemand wil lang wachten op de verbinding. Zeker niet bij bluetooth speakers.

• Ingebouwde spraakassistent: Ja
  • AirPlay: Ja
399,-

Met de Sonos Move brengt de Amerikaanse fabrikant het beste van 2 werelden samen; wifi speakers en bluetooth speakers. Het verwisselen van verbinding werkt dusdanig soepel, dat de speaker zijn naam eer aan doet. Voeg daar het indrukwekkende geluid voor een draagbare speaker aan toe en je hebt met de Sonos Move een top speaker voor in huis en voor onderweg.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 7.141 beoordelingen