Specialisten review van de Sony Alpha A7

Een systeemcamera met een full frame sensor, dat belooft wat. Door alle mogelijkheden die de camera biedt, is het model geschikt voor de gevorderde fotograaf. Daarnaast is de Sony Alpha A7 ook nog eens erg compact en licht van gewicht. Ik ben ontzettend benieuwd naar het toestel en testte hem voor jullie. Lees hieronder mijn expert review.

Sony Alpha A7

• 24,3 megapixels, Exmor CMOS sensor
  • Full HD 1080p, 5 fps, wifi
  • Camerabody zonder lens
812,-

• De Alpha A7 is een systeemcamera met een full frame sensor waarmee je iedere megapixel tot zijn recht laat komen.
  • Dankzij de metalen behuizing met afdichtingen is deze camera bestand tegen spatwater.

• De maximale filmresolutie is beperkt tot 1080p waardoor je geen hoogwaardige stills uit videobestanden kunt knippen.

Wat direct opvalt is het formaat. Voor een geavanceerde systeemcamera is dit namelijk een erg licht toestel. Daarnaast lijkt op dit slanke model alles te zitten wat een fotograaf nodig heeft. Van een groot uitklapbaar scherm tot een viewfinder en handige draaiwielen. Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit die de full frame sensor mij op gaat leveren. En het geavanceerde autofocussysteem. Tijd om op pad te gaan en de camera te testen.

Indrukwekkende beelden mede door full frame sensor

Het grootste voordeel aan deze camera is natuurlijk de full frame sensor en de geavanceerde BIONZ X processor. Hiermee laat je iedere megapixel (in totaal 24,3) tot zijn recht komen. Mijn beelden waren erg gedetailleerd en hadden een laag ruisniveau. Ook bij het gebruik van een hoge ISO waarde. Ik fotografeerde met een 16-35mm lens. Op een full frame sensor benut je de gehele 16mm beeldhoek omdat je geen cropfactor hebt. Hierdoor kreeg ik ontzettend veel in beeld.

Beweging

Scherpstelveld

Scherpe beelden dankzij geavanceerde autofocus

Ik werd erg verrast door het autofocussysteem. Het scherpstellen ging ontzettend snel en heel nauwkeurig door het brede scherpstelveld. Daarnaast had ik de keuze uit verschillende focusmodi. Zoals de volgfunctie. Hierin volgde de camera bewegende onderwerpen. De camera past dan ook nog eens het formaat van het focuspunt aan het formaat van je onderwerp aan. Wat ik ook erg handig vond was de oogautofocus. Bij het maken van portretten stelde het toestel nauwkeurig scherp op gezichten en pupillen.

Gebruik

Gebruik

Makkelijk in gebruik door ergonomisch ontwerp

De lens die ik gebruikte maakte de camera aardig zwaar. Maar dit belemmerde het gebruik niet. De body is erg compact waardoor je hem met 1 hand omvat. Met de rubberen grepen houd je hem stevig vast. Daarnaast veranderde ik de instellingen bijna blindelings. Op de body zit namelijk een extra draaiwiel. Hierdoor heb je er een voor het instellen van je diafragma en een voor de sluitertijd. Via de viewfinder zag ik tijdens het fotograferen hoe de instellingen het beeld veranderde, erg handig.

Lenzen

Lenzen

Uitgebreid lenzenassortiment met E mount Als je nog veel lenzen hebt liggen, hoef je niet bang te zijn dat je ze weg moet gooien. Alle lenzen met een E mount zijn in combinatie met deze camera te gebruiken. Het maakt niet uit of het full frame of APS C lenzen zijn. Lenzen met een A mount bevestig je via een adapter op het toestel. Het assortiment E mount lenzen voor deze camera is erg uitgebreid. Zo maak je het toestel geschikt voor allerlei soorten fotografie.

Verbinden

Verbinden met PlayMemories

Camera via NFC of wifi verbinden met smartphone

Na het maken van de foto's verbond ik de camera op twee manieren met mijn smartphone: via NFC of wifi. Maar omdat mijn telefoon niet NFC compatibel is, gebruikte ik de wifi verbinding. In de PlayMemories app verschenen al mijn foto's. Zo kon ik ze gelijk op Instagram zetten. Daarnaast gebruikte ik mijn telefoon via de app als afstandsbediening en maakte ik vanaf een afstand foto's.

Als je op zoek bent naar een betaalbare professionele systeemcamera, ben je bij dit toestel aan het juiste adres. Door de full frame sensor maakte ik gebruik van de gehele beeldhoek van mijn groothoeklens. Daarnaast waren mijn beelden van zeer goede kwaliteit. De autofocus is ook zeker een reden om dit toestel aan te schaffen. Het systeem werkt snel, nauwkeurig en biedt diverse opties. Ik was ook erg blij met de bedieningsmogelijkheden van het toestel. En natuurlijk met de ruime keuze aan lenzen.

Manon
Manon
Camera specialist.