Specialisten review van de Sony CyberShot DSC-RX0 II

Als je op zoek bent naar een vlogcamera, is de Sony CyberShot DSC-RX0 II misschien wat voor jou. De camera is erg compact, heeft een kantelbaar scherm en wordt geleverd met een grip. Hierop plaats je een externe microfoon of ander accessoire. Ik ben erg benieuwd wat deze kleine camera te bieden heeft. In deze review lees je mijn bevindingen.

Sony CyberShot DSC-RX0 II

4K met 30 frames per seconde | 15,3 megapixel foto's | Waterdicht tot 10 meter | Beeldstabilisatie
699,-

• Je maakt gemakkelijk selfies en vlogs met het 180 graden kantelbare scherm.
  • Op de meegeleverde mount plaats je een externe microfoon om de geluidskwaliteit van je video's te verbeteren.
  • Ondanks het compacte formaat beschikt de camera over uitgebreide instellingsmogelijkheden.

• De grip is redelijk kort.
  • Als je het ministatief volledig uitklapt, houdt hij het gewicht van de camera niet.

Eerste indruk van de Sony CyberShot DSC-RX0 II

Vanwege de vorm lijkt de Sony CyberShot DSC-RX0 II op het eerste gezicht een action camera. In de verpakking zit een kleine grip waar je de camera op plaatst. De behuizing voelt erg stevig aan. Wat me direct opvalt is het kantelbare scherm, erg handig als je bijvoorbeeld vlogs wilt opnemen. Met de knoppen naast het scherm, stel je de camera in. Ik had niet verwacht dat er zoveel opties op zitten. Tijd om de camera te testen.

Gebruiksvriendelijke bediening

Gebruiksvriendelijke bediening

Zoals ik al zei heeft de camera een aantal knoppen naast het scherm. Met de pijltjes ga je door het menu heen. Het menu lijkt op het menu van een systeem- of spiegelreflexcamera. Je stelt bijvoorbeeld de sluitertijd, ISO en witbalans in. Deze instellingen pas je ook gemakkelijk aan door de camera met je smartphone te verbinden. Dit maakt de camera gemakkelijk in gebruik. Het nadeel vind ik dat camera geen touchscreen heeft. Dat had de bediening nog eenvoudiger gemaakt.

Hoge beeldkwaliteit

Hoge beelkwaliteit

Ik maakte verrassend scherpe foto's en video's met deze compacte camera. Mede dankzij de beeldstabilisatie heb je geen last van bewegingsonscherpte in je foto's en zijn de video's die je opneemt stabiel. Ondanks het kleine formaat camera zit er een relatief grote en lichtsterke sensor in de RX0 II. Je fotografeert hiermee op locaties waar weinig licht aanwezig is. Dit is handig als je op vakantie de zonsondergang wilt vastleggen.

Geschikt voor vloggers

Vloggers

Het kantelbare scherm maakt de camera geschikt voor vloggers. Met de kleine grip die wordt meegeleverd houd je de camera stevig vast. Ik vind de grip wel redelijk kort, mijn hand past er net niet helemaal omheen. Je gebruikt de grip als ministatief, maar het gewicht van de camera is te zwaar als je de poten volledig uitklapt. Naast de grip ontvang je een bracket waarop je een externe microfoon plaatst. Hiermee verbeter je de geluidskwaliteit van je vlogs.

Veelzijdig in gebruik

Veelzijdig in gebruik

Dankzij het waterdichte ontwerp is de RX0 II niet alleen een vlogcamera, maar ook een onderwatercamera. Je filmt bijvoorbeeld tijdens het surfen, duiken of tijdens slechte weersomstandigheden. Als je de camera meeneemt tijdens buitenactiviteiten hoef je niet bang te zijn dat je hem laat vallen. De behuizing is bestand tegen een val van 2 meter hoogte en kan een druk aan van 200 kilogram. Je neemt de camera overal mee naartoe, van een wandeling in de bergen tot een dag aan het strand.

699,-

De Sony CyberShot DSC-RX0 II heeft me positief verrast. Ik wist niet goed wat ik kon verwachten van deze compacte camera. Het ontwerp deed me in eerste instantie denken aan een action camera, maar het menu met uitgebreide instellingsmogelijkheden maken hem een volwaardige digitale camera. Door het kantelbare scherm en de externe microfoonaansluiting is de RX0 geschikt voor vloggers. Daarnaast krijg je er een handgrip bij, waardoor je hem gemakkelijk vasthoudt. Je gebruikt de camera onderwater dankzij de waterdichte behuizing.

Beoordeling door klanten: 9,2 / 10 - 11.691 beoordelingen