Coolblue
Geschreven door Jesper

Specialisten review Sony Xperia 5

De Sony Xperia 5 is het nieuwste toptoestel van Sony. Deze smartphone valt onder meer op dankzij de bijzondere 21:9 beeldverhouding. Dit is volgens Sony ideaal voor multitasken en het kijken van films en series, maar is dat ook echt zo? Ik testte het toestel een week en werd vooral enthousiast van de snelheid en batterij van het toestel. In deze review lees je al mijn bevindingen over de Xperia 5.

Sony Xperia 5

128 GB opslagcapaciteit | 6,1 inch full hd scherm | Android 9.0 Pie
659,-
  • Op deze krachtige telefoon speel je zware games zonder haperen.
  • Dankzij de 3 verschillende lenzen heb je voor elke situatie de juiste camera.
  • Je komt gemakkelijk je dag door zonder tussentijds opladen.
  • Hoewel deze telefoon lekker in je hand ligt, is hij lastig te bedienen met één hand.
  • Het duurt relatief lang voordat het toestel volledig is opgeladen.

Eerste indruk van de Sony Xperia 5

Sony Xperia 5 in de doos

Wanneer ik de Xperia 5 uit de doos haal, valt het mij meteen op dat het een smalle en langwerpige telefoon is. Verder valt op dat deze smartphone geen aansluiting voor je hoofdtelefoon heeft. Wel is er een verloopstukje meegeleverd, waardoor je jouw hoofdtelefoon aansluit via de usb C poort. Verder zitten er Sony oortjes, een Power Delivery oplader met usb C naar usb C kabel en een snelstartgids in de doos.

Bijzondere beeldverhouding

Het heldere 6,1 inch full hd scherm van de Xperia 5 heeft een bijzondere 21:9 beeldverhouding. Dit is bijvoorbeeld handig voor het multitasken. Je bekijkt en bedient namelijk eenvoudig 2 apps tegelijk. Verder belooft Sony dat je dankzij deze beeldverhouding gamet en films kijkt zonder schermranden. Dit is waar, maar dan moet de film wel in 21:9 beeldverhouding zijn uitgebracht. Bij de meeste Netflix-films en -series die ik opende was dit niet het geval, waardoor ik gewoon nog balken aan de zijkanten van het scherm zag. Je moet dus wel specifiek op zoek naar films met deze verhouding om het scherm optimaal te gebruiken.

Gebruiksgemak met 2 gezichten

Eenhandige modus Xperia 5

Door de bijzondere 21:9 beeldverhouding is de telefoon smal en langwerpig. Het toestel past en ligt daarom goed en comfortabel in je hand. Het nadeel is dat het toestel niet altijd gemakkelijk met één hand te bedienen is. Hoewel ik niet de kleinste handen heb, haal ik de bovenkant van het scherm niet. Sony heeft dit probleem opgelost met een modus om het scherm te verkleinen. Verder zit de vingerafdrukscanner op een opvallende plek aan de zijkant van het toestel. Het kost mij moeite om hier aan te wennen. De ene keer herkent hij mijn afdruk razendsnel, maar soms moet ik ook meerdere pogingen doen.

Snel en krachtig

Gamen op Sony Xperia 5

Voordat ik de Xperia 5 in gebruik nam, wist ik dat het toestel een krachtige Snapdragon 855 processor en 6 GB werkgeheugen heeft. Ik had dus hoge verwachtingen over de snelheid van het toestel. De Xperia 5 maakt deze verwachtingen dan ook meer dan waar. Scrollen en multitasken ging heel soepel en de smartphone slaagt ook voor de grote tests. Ik speelde zwaardere games als Asphalt 9 en PUGB zonder haperingen. Ook handig tijdens het gamen: met een speciale modus neem je beelden van je game op en schakel je storende meldingen uit.

Lange batterijduur

Batterij Xperia 5

De batterij van de Xperia 5 heeft wat mij betreft zowel voor- als nadelen. Ik ben erg enthousiast over de batterijduur. Hoewel de accucapaciteit van 3.140 mAh niet bijzonder groot is, gaat de telefoon moeiteloos een dag mee zonder opladen. Dit terwijl ik veel op social media actief was en zo nu en dan een spelletje speelde. De Xperia 5 ondersteunt Power Delivery 2.0. Met de meegeleverde oplader begon het laden lekker vlot. Binnen een half uur was de batterij al 50% vol. Hierna duurde het echter wel bijna een uur voordat de andere helft opgeladen was. Verder vind ik het jammer dat de telefoon niet draadloos oplaadbaar is.

Mooie foto's met 3 verschillende camera's

Met een standaard-, groothoek- en telelens met 2x optische zoom heb je voor elke situatie een goede camera. De groothoeklens heeft een grote kijkhoek. Ik kreeg van zo'n 5 meter afstand een gebouw van 20 meter hoogte compleet op de foto. Bij de telelens merkte ik dat hij soms wat moeite heeft met scherpstellen. Je krijgt al snel een melding dat het toestel te veel beweegt. Ook foto's in het donker zien er goed uit. Zeker als je bedenkt dat het regende op het moment dat ik de foto maakte. Verder maakte ik filmpjes in prima kwaliteit.

659,-

Dankzij de 21:9 beeldverhouding kan je films met dezelfde verhouding kijken zonder zwarte balken rond je scherm, maar voor films in een andere verhouding geldt dit niet. De unieke beeldverhouding zorgt verder dat het scherm lekker in je hand ligt, maar moeilijk met één hand te bedienen is. Het toestel is wel erg krachtig: je speelt games zonder haperingen. Het volledig opladen kan even duren, maar dan gaat de batterij wel een ruime dag mee. Bovendien maak je met het toestel kwalitatief goede foto's.

Jesper
Jesper Telefoonspecialist.

Beoordeling door klanten: 9,2 / 10 - 13.327 beoordelingen