Coolblue
Geschreven door Jesper

Specialisten review Xiaomi Redmi Note 8T

Xiaomi staat erom bekend kwalitatief goede smartphones te maken tegen een scherpe prijs. De Xiaomi Redmi Note 8T is de nieuwe budget smartphone van het Chinese merk. Wat betreft specificaties lijkt deze smartphone beter dan telefoons van een vergelijkbare prijs, dus ik besloot het toestel een week te testen. Vooral de 4 camera's deden mij versteld staan. In dit artikel vertel ik je wat mij nog meer opviel.

Xiaomi Redmi Note 8T

64 GB opslagcapaciteit | 6,3 inch full hd scherm | Android 9.0 Pie
181,99
  • Met dit toestel maak je opvallend goede foto's vergeleken met andere smartphones uit deze prijsklasse.
  • Door de grote 4.000 mAh batterij raakt je smartphone niet snel leeg.
  • Bij normaal, dagelijks gebruik hapert deze telefoon nauwelijks.
  • Het fletse scherm met forse inkeping voor de selfiecamera nodigt niet uit om films of series te kijken.

Eerste indruk van de Xiaomi Redmi Note 8T

Redmi Note 8 unboxing oplader hoesje handleiding

De Redmi Note 8T heeft een lage prijs, maar ziet er zeker niet goedkoop uit. De grijze achterkant glanst, waardoor het toestel er redelijk luxe uitziet. Het valt mij wel op dat de camera's uitsteken, waardoor het toestel wiebelt als ik hem plat op zijn rug leg. Wanneer ik het toestel in het meegeleverde hoesje doe, wordt dit probleem al een stuk minder. Ik betwijfel trouwens of dit plastic hoesje genoeg bescherming biedt bij een val. Verder zitten er een simnaald, een quick charge oplader en een usb A naar usb C kabel in de doos.

Verrassend goede camera

Redmi Note 8T camera

De camera is verbluffend goed voor een smartphone uit deze prijsklasse. Met de groothoeklens kreeg ik een groot gebouw (zoals de 100 meter hoge A'DAM Toren) eenvoudig in zijn geheel op de foto. Wat ik niet had verwacht, is dat het toestel ook in het donker heldere en gedetailleerde foto's maakt. Verder is de macrolens een leuke toevoeging voor als je voorwerpen van heel dichtbij wil fotograferen. Een normale lens kan dan niet scherpstellen, maar met de macrolens van de Note 8T staan alle details scherp op de foto.

Prima prestaties bij dagelijks gebruik

Xiaomi Redmi Note 8T werkgeheugen prestaties

De Note 8T is uitgerust met 4 GB werkgeheugen en een Qualcomm Snapdragon 665 processor. Ik verwacht hier niet bijzonder veel van, maar ik word ook zeker niet teleurgesteld. Apps openen niet razendsnel, maar van een lange wachttijd is ook zeker geen sprake. Soms wordt het de Xiaomi wel te veel als je snel en veel schakelt tussen apps. Af en toe sloot een app dan uit zichzelf af. Dit is gebruikelijk voor een budget telefoon en bij minder intensief gebruik heb je hier niet veel last van. Spelletjes als Candy Crush speelde ik zonder haperingen. Voor zwaardere games als PUGB of Fortnite is dit toestel niet geschikt.

Flets beeldscherm

Xiaomi Redmi Note 8T scherm filmpjes kijken

Het 6,3 inch full hd scherm ondersteunt geen HDR. Dit valt me tijdens het bekijken van filmpjes ook direct op. De kleuren zijn namelijk wat minder levendig. Zolang je op social media zit of een simpel spelletje speelt, zit dit minder in de weg. Het scherm van de Redmi Note 8T is niet het mooiste, maar ook zeker niet het lelijkste. Wel vind ik het jammer dat de inkeping voor de selfie camera vrij fors is. De notch leidt behoorlijk af tijdens het scrollen door mijn social media. Bij films en spelletjes verdwijnt de notch in een redelijk dikke zwarte balk.

De dag door zonder opladen

Xiaomi Redmi Note 8T snel opladen met Quick Charge

Over de batterij van de Redmi Note 8T heb ik weinig te klagen. De 4.000 mAh batterij is redelijk groot en dat was te merken. Nadat ik het toestel volledig heb opgeladen, heb ik ruim een dag geen omkijken meer naar mijn batterij. Het opladen zelf gaat redelijk vlot met de meegeleverde Quick Charge oplader. Binnen een uur zat de accu voor 80% vol. De laatste 20% gaat een stuk langzamer, maar dat is gebruikelijk. Het toestel is niet draadloos oplaadbaar.

181,99

De camera van de Xiaomi Redmi Note 8T overstijgt mijn verwachtingen ruimschoots. Ik ben vooral onder de indruk van de foto's in het donker. Deze zijn opvallend goed voor een toestel uit deze prijscategorie. Bij normaal, dagelijks gebruikt hapert de telefoon amper, maar bij wat intensiever gebruikt heeft de Note 8T het soms wat zwaarder. De batterij zit redelijk vlot vol en gaat daarna met gemak een dag mee. Het fletse scherm is niet ideaal om films of series te kijken. Al met al krijg je zeker waar voor je geld.

Beoordeling door klanten: 9,1 / 10 - 14.248 beoordelingen