The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Tamara

Welke spiergroepen train je met cardio apparaten?

Cool! Jij wilt een fitnessapparaat aanschaffen! Nu is de keuze in fitnessapparaten vrij groot. Wil je een roeitrainer, een loopband, een crosstrainer of misschien een hometrainer? Er zijn meerdere opties waarop jij jouw keuze kunt baseren. 1 van de opties is door te kijken naar welke spiergroepen jij wilt trainen. Ik leg je daarom hieronder graag uit welke spiergroepen je traint met welk fitnessapparaat.

Samengevat

Hometrainer Crosstrainer Roeitrainer Loopband
Rugspieren Nee Ja Ja Ja
Armspieren Nee Ja Ja Nee
Borstspieren Nee Nee Ja Nee
Buikspieren Ja Ja Ja Ja
Bilspieren Ja Ja Ja Ja
Beenspieren Ja Ja Ja Ja

Hometrainer

Spiergroepen hometrainer

Op de hometrainer gebruik je je beenspieren en dan hoofdzakelijk je bovenbeenspieren. Hier haal je namelijk de meeste kracht vandaan. Daarnaast train je ook je kuiten doordat je druk zet op de trappers. Om je bovenlichaam in evenwicht te houden, gebruik je je heupspieren en ook heel licht je onderbuikspieren. Een hometrainer wordt vaak gebruikt voor hersteltraining na blessures.

Crosstrainer

Spiergroepen crosstrainer

Op de crosstrainer gebruik je vooral je benen. Dit kan op 2 manieren: vooruit of achteruit. Bij beide train je je bovenbeenspieren. Wanneer je achteruit trapt, train je naast je beenspieren ook je bilspieren. Daarnaast train je ook je buikspieren bij de beweging die je maakt op de crosstrainer. Je schouder- en armspieren pak je ook mee op een crosstrainer. Je zet namelijk kracht doordat je de handvatten op en neer beweegt.

Loopband

Spiergroepen loopbanden

De loopband is geschikt voor meerdere soorten trainingen. Zo kun je erop hardlopen, maar ook wandelen met een helling is mogelijk op een loopband. Wanneer je op je voeten landt, span je je kuitspieren, bovenbeenspieren en bilspieren aan. Gedurende het lopen gebruik je ook je rugspieren en je buikspieren om je lichaam te stabiliseren.

Roeitrainer

Spiergroepen roeitrainer

Met een roeitrainer train je veel spieren tegelijkertijd. Je start met je beenspieren, bilspieren en heupspieren om af te zetten. Vervolgens gebruik je je rug-, schouder- en armspieren bij het straktrekken van de handvatten en riem. Om je balans te bewaren, gebruik je ook je buikspieren tijdens het roeien.


© 1999 - 2019 - Coolblue N.V.
Beoordeling door klanten: 9,2 / 10 - 16.563 beoordelingen