The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Tamara

Tips voor het kopen van een crosstrainer

Fit worden gaat niet vanzelf. Daarom ben jij van plan een crosstrainer te kopen. Tof! Bij het kopen van een crosstrainer komen wel nog wat keuzes kijken. Wil je bijvoorbeeld een front driven of een rear driven crosstrainer? En hoe zwaar wil je dat het vliegwiel is? Hieronder lees je wat nu echt belangrijk is om te weten voor de aanschaf van een crosstrainer.

1. Bepaal hoe vaak je de crosstrainer gaat gebruiken

Bedenk voor het kopen van een crosstrainer goed hoe vaak je hem gaat gebruiken. We maken onderscheid in licht gebruik en intensief gebruik. Wanneer je veel sport of meerdere personen het toestel gebruiken, is een crosstrainer voor intensief gebruik aan te raden.

2. Let op je lichaamslengte

De paslengte van een crosstrainer kan veel impact hebben op je training. Een volledige, lange pas lijkt meer op een hardloopbeweging en is intensiever dan een kortere pas. Een langere paslengte is niet altijd beter. De ideale lengte hangt vooral af van je eigen lengte. Voor mensen kleiner dan 160 cm is een paslengte tussen de 40 en 45 cm genoeg om een volledige pas te kunnen maken. Voor mensen tussen de 170 en 200 cm is een paslengte tussen de 50 en 55 cm groot genoeg. Ben je langer dan 2 meter? Dan heb je een paslengte van meer dan 55 cm nodig.

3. Bepaal of je een front driven of rear driven crosstrainer zoekt

Front driven

Een front driven crosstrainer heeft het vliegwiel aan de voorkant. Hierdoor maak je een vlakkere, elliptische beweging die goed te vergelijken is met de beweging die je maakt bij het langlaufen. Deze beweging is minder belastend voor de gewrichten dan de beweging die je maakt op een rear driven crosstrainer.

Rear driven

Bij een rear driven crosstrainer zit het vliegwiel aan de achterkant. Hierdoor maak je een langere pas die minder vlak is waardoor hij actiever aanvoelt. Deze beweging is het best te vergelijken met wandelen en hardlopen. Rear driven crosstrainers zijn duurzamer en comfortabeler, maar ook duurder dan front driven crosstrainers.

4. Kies voor het juiste gewicht vliegwiel

Elke crosstrainer heeft een vliegwiel, achter of voor, die door de gebruiker in beweging gebracht wordt. Hoe zwaarder het vliegwiel, hoe natuurlijker en vloeiender de beweging. Een te licht vliegwiel kan leiden tot een wat schokkerige beweging.

5. Kies het type weerstand dat bij jouw wensen past.

Magneetrem

Bij een magnetisch remsysteem wordt de weerstand aangepast door de magneten verder of dichterbij het vliegwiel te bewegen. Dit systeem kan elektronisch of handmatig gestuurd zijn. Bij een handmatig systeem breng je door middel van een draaiknop de magneten dichter of verder bij het vliegwiel. Bij een elektronisch systeem zorgt de computer in samenwerking met een motor voor de juiste weerstand. Het voordeel van een elektronisch systeem is dat er gebruik gemaakt kan worden van vooraf geprogrammeerde intensiteitsprogramma's.

Elektromagneetrem (inductie)

Bij een elektromagnetisch remsysteem, ook wel inductie genoemd, wordt er geleidelijk meer of minder stroom afgegeven. Hierdoor treedt er minder slijtage op dan bij een normale magneetrem. Het elektromagnetische systeem reageert snel, is traploos en nauwkeurig in te stellen. Daarnaast kan het wattage meten en is het meest geruisloze systeem. Dit systeem is daarom het meest geschikt voor fanatieke sporters die het uiterste uit hun training willen halen.

Luchtweerstand

Bij een crosstrainer op luchtweerstand, wordt de weerstand gecreeerd door de intensiteit van jouw training. Hoe harder jij traint, hoe zwaarder het wordt. Het voordeel hiervan is dat je je hele lichaam gebruikt. Daarnaast train je op een intensiteit die past bij jouw niveau.

6. Bepaal welke trainingsfuncties je nodig hebt

Crosstrainers hebben vaak meerdere trainingsfuncties zoals een ergometer en meting van de hartslag. Deze functies zie je terug in de trainingsprogramma's. Heeft de roeitrainer een ergometer? Dan kun je hier heel gericht mee trainen voor een specifiek doel zoals het opbouwen van kracht. Je traint dan namelijk op wattage, je eigen vermogen. Ga je liever voor vetverbranding of het verbeteren van je hart-longconditie? Dan is een crosstrainer met hartslagmeting belangrijk.


© 1999 - 2019 - Coolblue N.V.
Beoordeling door klanten: 9,2 / 10 - 7.189 beoordelingen