Geschreven door Sanne

Specialisten review van de Canon EOS M100

De Canon EOS M100 is een krachtige en tegelijkertijd gebruiksvriendelijke systeemcamera. Daarom kom je als je een fijne systeemcamera zoekt al snel uit bij dit toestel. Daarnaast valt de camera op vanwege zijn compacte en stijlvolle design. Tijd om het toestel onder de loep te nemen. Ik testte de selfiefunctie, focussnelheid en alle instellingsmogelijkheden uit.

• 24,2 megapixels, filmt in Full HD 1080p
  • Met wifi, bluetooth en NFC
  • Inclusief 15-45mm lens
399,-
  • Het draai- en kantelbare scherm maakt de camera geschikt voor het maken van selfies en vlogs.
  • De 24,2 megapixelsensor van APS-C formaat zorgt voor heldere foto's vol detail.
  • Op het grote en heldere touchscreen zie je een mooie weergave van de foto's.
  • Door het scherm aan te raken kies je uit 49 verschillende focuspunten.
  • De camera stelt snel scherp op diverse onderwerpen.
  • Met de soepele kitlens fotografeer je zowel landschappen als portretten.
  • De camera filmt niet in 4K.
  • Een viewfinder voor precieze kadering ontbreekt.

Wat een leuk en compact toestel denk ik als ik de camera voor het eerst zie. Als ik de camera oppak, voelt hij zwaar maar hij ligt toch lekker in de hand. Mij valt daarna het beperkte aantal bedieningsknoppen op die de camera heeft. Bovenop de camera vind ik slechts drie knoppen. Daarnaast zie ik maar 3 menuopties. Naast het scherm tref ik ook niet meer knoppen aan. Maar de omschrijving belooft een veelzijdige camera dus ik ben benieuwd.

Selfies in een handomdraai

Canon M100 selfies

Met het draai- en kantelbare scherm draai ik het scherm voor de perfecte selfie. Het maken van de foto gaat ontzettend makkelijk met de automatische scènestand. In deze stand herkent de camera namelijk zelfstandig de scènes die je fotografeert en past alles daar op aan. Dat geldt ook voor gezichten. De camera zorgt voor een fijne scherptediepte in mijn selfies. Daarnaast zijn de beelden ontzettend scherp en helder, dat doe je met je smartphone absoluut niet na.

Krachtige beeldprocessor

M100 beeldprocessor

Het is verbazingwekkend hoe krachtig deze systeemcamera is. Zeker gezien de compactheid van het toestel. Ik maak er in een handomdraai mooie foto's mee vol detail. Dit komt door de 24,2 megapixelsensor van APS-C formaat. Ik kan er zelfs foto's mee schieten in RAW formaat, dat is erg handig omdat ik veel met nawerkingsprogramma's werk. De selectie van mijn foto's hoef ik niet op de computer te doen, dat gaat prima via het heldere scherm.

Nauwkeurige autofocus

M100 autofocus

Door het scherm aan te raken, stel je handmatig scherp. Ik kon kiezen uit 49 scherpstelpunten. Let er wel op dat de optie tot foto's maken via een schermaanraking uitstaat. Doe je dit niet handmatig, dan gaat de camera zelf op zoek naar het juiste scherpstelpunt. De focuspunten worden automatisch aangepast aan de grootte van de objecten. Hier is de camera erg snel in. Dit kwam goed van pas bij het fotograferen en filmen van bewegende onderwerpen.

Veelzijdige kitlens

M100 kitlens

Met de standaardlens die bij de camera zit, kon ik alle kanten op. Het brandpunt van 15mm levert een grote beeldhoek op. Hierdoor kon ik het toestel gebruiken voor architectuur- en landschapsfotografie. Daarnaast is de camera in te zetten voor het maken van portretfoto's door het variabele brandpunt tot 45mm. De lens bewoog heel soepel van de ene naar de andere brandpuntsafstand. Daarnaast kon ik andere lenzen op de camera zetten, wat de camera veelzijdiger maakt.

Eindoordeel

Het is een overzichtelijke camera die veel in zijn mars heeft. Zonder al te veel hoeven instellen, schoot ik er mooie en scherpe foto's mee. Vooral de selfiestand op deze camera is fijn. Met 1 tik op het heldere draai- en kantelbare scherm maakte ik razendsnel een goede selfie. Gezichten herkent de camera direct door het nauwkeurige autofocussysteem, dat overigens voor allerlei objecten goed werkte. Aan de kitlens had ik voldoende, ik gebruikte hem voor diverse soorten fotografie.

Beoordeling door klanten: 9,1 / 10 - 12.558 beoordelingen