The website is in Dutch. Would you like to translate it to English?

Specialisten review van de Sony Alpha A7 II

De Sony Alpha A7II is een systeemcamera met een full frame sensor en een snelle autofocus. Dit zou scherpe beelden op moeten leveren. Ik was erg benieuwd hoe de camera presteert in de praktijk. Daarom testte ik hem voor jullie. In deze review lees je mijn bevindingen.

• 24,3 megapixels, Exmor CMOS sensor
  • Full HD 1080p, 5 fps, wifi
  • Inclusief 28-70mm lens
1.439,-

• Met de 28-70mm lens maak je onder andere portretten, landschaps-, dieren- en architectuurfoto's.
  • De 5-assige elektronische beeldstabilisatie is met elke lens te gebruiken.
  • Fotografeer trefzeker dankzij de verbeterde focussnelheid en AF-tracking.

• Met een totaalgewicht van 600 gram is de A7II niet meer een van de lichtste full frame-camera's.
  • Er wordt geen geheugenkaart meegeleverd.

Eerste indruk relatief zwaar

Als ik het toestel oppak, is hij zwaarder dan ik had verwacht voor een systeemcamera. Vergeleken met een spiegelreflexcamera is het model wel relatief licht. Door het ergonomische ontwerp ligt de camera lekker in de hand. Je pakt hem gemakkelijk met 1 hand op. Doordat alle knoppen aan de rechterkant van de camera zitten, bedien je hem ook eenvoudig met 1 hand. Al met al heb ik een goede eerste indruk. Ik ben erg benieuwd naar de beeldkwaliteit en functies.

Beeldkwaliteit ISO waarde

Full frame sensor levert scherpe beelden op

Een pluspunt van deze systeemcamera is de full frame sensor. Samen met de geavanceerde BIONZ X processor maak je zeer scherpe foto's met weinig ruis. Dankzij de beeldstabilisatie wordt bewegingsonscherpte verminderd. Hierdoor fotografeerde ik met een langere sluitertijd uit de hand. Hoe hoger je de ISO waarde instelt, hoe meer ruis er ontstaat. Vanaf een ISO waarde van ongeveer 3200 wordt de ruis opvallend. Ik heb deze camera getest met een 28-70mm lens. Wanneer je inzoomt, verlies je geen beeldkwaliteit.

Scherpstellen

Scherpstellen, camera zoomt in

Nauwkeurig scherpstellen door het geavanceerde scherpstelsysteem

Door het brede scherpteveld stel je met deze camera nauwkeurig scherp. Daarnaast gaat het scherpstellen erg snel. Je hebt de keuze uit verschillende focusmodi. Ik probeerde de continuous focus uit. In deze modus volgt de autofocus een bewegend onderwerp. Dit is erg handig om snelle acties vast te leggen. Wat ik ook handig vind is de manuele focus. Wanneer je aan de scherpstelring draait, zoomt de lens in. Op die manier stel je nauwkeurig scherp op je onderwerp.

Gebruiksgemak

Camera ligt lekker in de hand

Ergonomisch ontwerp ligt lekker in de hand

Ondanks dat de camera niet heel licht is, ligt het ontwerp lekker in de hand. Dit komt door het ergonomische ontwerp. Ik vond de camera stevig aanvoelen. De rubberen grip zorgt ervoor dat de camera niet uit je hand glijdt. Doordat alle knoppen aan de rechterkant van de camera zitten, bedien je hem gemakkelijk met 1 hand. Toen ik de instellingen van de camera aanpaste, zag ik het beeld veranderen via de viewfinder. Ik wist direct wat het resultaat werd.

Verbinden

Verbinden met Sony PlayMemories Mobile

Draadloos opnames naar je smartapparaat sturen

Door je camera te verbinden met de Sony PlayMemories Mobile app bestuur je jouw camera op afstand. Wat ik erg fijn vind, is dat je foto's automatisch worden opgeslagen op je smartphone. Op die manier kun je ze direct met familie en vrienden delen. Daarnaast zie je op het beeldscherm van je telefoon wat de camera in beeld neemt. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je camera op een moeilijk bereikbare plek staat en je niet op het scherm kunt kijken.

De Sony Alpha A7 II is door de hoge beeldkwaliteit erg geschikt voor gevorderde fotografen die de overstap willen maken naar een systeemcamera. Ik ben positief verrast door de kwaliteit van de foto's. Je maakt zeer scherpe beelden dankzij de full frame sensor en het nauwkeurige scherpstelsysteem. Ook op donkere locaties presteert de camera goed. Ondanks het wat zwaardere gewicht zorgt het ergonomische ontwerp ervoor dat je de camera fijn vasthoudt. De camera is gemakkelijk te bedienen met 1 hand.

Beoordeling door klanten: 9,1 / 10 - 12.949 beoordelingen