Geschreven door Laszlo

5 tips om thuis ergonomisch te werken

Thuis werken is praktisch, maar het is wel belangrijk dat je een goede werkplek hebt. De juiste ergonomie bevordert de mentale en fysieke gezondheid van je lichaam. Zittend werken is belastend voor je lichaam en daarom zijn onder andere een juiste houding en de juiste producten belangrijk. Wij geven je graag 5 tips waarmee jij de ergonomie verbetert.

Aan de slag met de ergonomie van je werkplek

Wanneer je niet vaak thuis werkt, heb je waarschijnlijk ook geen idee wat de juiste manier is. Deze 5 tips helpen bij het zo gezond en juist mogelijk thuis werken:

  • Tip 1. Neem een ergonomisch bureau.
  • Tip 2. Koop een verstelbare stoel.
  • Tip 3. Plaats het beeldscherm juist.
  • Tip 4. Wissel genoeg van werkhouding.
  • Tip 5. Zorg voor een vast dagritme.

Tip 1: neem een ergonomisch bureau

Net als bij de eetkamerstoelen, is de eettafel vaak ook niet geschikt om urenlang aan te werken. Een juiste werkhouding betekent ook een juiste plaatsing van je armen op het bureau. Verstelbare bureaus zijn er in verschillende modellen: handmatig verstelbaar, verstelbaar met een slinger of elektrisch en zelfs zit-sta bureaus.

Tip 2: koop een verstelbare stoel

Je eetkamerstoel is niet ideaal voor de ergonomie. Het is belangrijk dat je een bureaustoel hebt die je verstelt. De verstel opties bij stoelen zijn zeer divers en gaan van armleggers tot kantelbare zittingen en mechanismen die je zithouding altijd actief houden. Het is vooral belangrijk dat je de basis verstelt, zodat je houding goed is ten opzichte van het bureau. Denk hierbij aan de zithoogte en de positie van de armleggers.

Tip 3: plaats het beeldscherm juist

Als het beeldscherm niet op de juiste hoogte staat, krijg je lichamelijke klachten in bijvoorbeeld je nek. Je laptop of een losse monitor heeft een juiste hoogte nodig, waardoor je met een juiste kijkhoek naar het scherm kijkt. Net als bij een verstelbaar bureau of verstelbare bureaustoel pas je de hoogte van een beeldscherm ook aan met bijvoorbeeld een monitorstandaard of verstelbare arm.

Tip 4: wissel genoeg van werkhouding

Hoe goed je werkomgeving ook is, afwisseling van je houding is belangrijk om de belasting op je lichaam te verminderen. Af en toe staan en even lopen is belangrijk. Denk hierbij aan het pakken van drinken of in je pauze even naar buiten gaan. Doe in ieder geval iets anders dan zitten. Afstand nemen van je werk verhoogt uiteindelijk de productiviteit en zet je zinnen even op iets anders.

Tip 5: zorg voor een vast dagritme

Thuiswerken heeft een aantal positieve kanten, maar kan ook lastig zijn. Zo komen werk en privé ineens dicht bij elkaar en is de kans op afleiding groot. Het helpt om een vast dagritme te hebben. Hoe je dat invult, verschilt natuurlijk per persoon. Een aantal voorbeelden zijn: kies een vaste begintijd en eindtijd, zet je wekker voor je pauze(s) en kies voor een standaard werkplek.



© 1999 - 2020 - Coolblue N.V.
Beoordeling door klanten: 9,2 / 10 - 12.612 beoordelingen