The website is in Dutch. Would you rather see it in English?


Geschreven door Gijs

Hoe gebruik ik Apple Watch als sporthorloge?

Met Apple Watch lees ik snel berichtjes van vrienden af van mijn pols, check ik mijn agenda of kijk ik snel wanneer mijn trein vertrekt. Naast al deze smartwatch functionaliteiten gebruik ik Apple Watch ook als activity tracker, of beter gezegd: als sporthorloge. In dit artikel leg ik uit wat Apple Watch zo'n geschikt sporthorloge maakt.

Mijn iPhone laat ik thuis

Wanneer ik ga sporten, neem ik mijn iPhone liever niet mee. Zeker als ik ga hardlopen, zit mijn iPhone 7 Plus oncomfortabel in mijn zak. Gelukkig meet Apple Watch mijn prestaties zonder mijn iPhone in de buurt. Deze gegevens slaat Apple Watch offline op. Workout is de standaard app voor sporten met mijn Apple Watch en werkt goed voor veel sporten. Ook download ik apps van derden en meet ik daarmee prestaties van allerlei verschillende sporten. Zo vind ik apps speciaal voor hardlopen, gewichtheffen en zwemmen.

Ik draag Apple Watch de hele dag

Naar het station fietsen, een rondje lopen tijdens de lunch of de trap pakken in plaats van de lift nemen: het zijn allemaal activiteiten die ik meet met mijn Apple Watch. Dit komt omdat ik Apple Watch de hele dag om heb. Een normaal sporthorloge ziet er vaak lomp uit en draag ik alleen wanneer ik ga sporten. Doordat Apple Watch de hele dag om mijn pols zit, meet ik de hele dag mijn prestaties. Dit motiveert mij om extra te bewegen en sporten.

Sporten met én tegen vrienden

Vrienden motiveren mij om te sporten. Via Apple Watch deel ik mijn prestaties met vrienden en vrienden hun prestaties met mij. Hierdoor wil ik soms net dat ene stapje extra doen om mijn vrienden te verslaan. Ik ontvang een melding wanneer een vriend traint of een mijlpaal haalt. Ook daag ik via Apple Watch vrienden uit voor een wedstrijd. Zo haal ik niet alleen het beste uit mezelf, maar ook uit mijn vrienden.

Trainen op hartslag

Voor fanatieke hardlopers is het geen nieuws dat trainen aan de hand van je hartslag erg nuttig is. Gelukkig doe ik dit dan ook met Apple Watch. Ik doe Apple Watch strak om mijn pols en meet zo mijn hartslag nauwkeurig. Op het scherm zie ik mijn hartslag en zo houd ik deze constant terwijl ik me inspan. Dit voorkomt overbelasting. Door te trainen op hartslag verbeter ik mijn conditie. Een goede conditie zorgt voor sneller herstel, wat er weer voor zorgt dat ik eerder begin aan een volgende training.

Extra Apple Watch sporttips

  • Zet automatische workout detectie aan. Zo vergeet ik niet meer een activiteit te starten. Klaar? Ook dan krijg ik een melding en beëindig ik de activiteit.
  • Zoek sportapps voor specifieke sporten. Vaak heb ik met deze apps net iets meer mogelijkheden dan met de standaard Workout app.
  • Zet notificaties uit. Als ik een zwaar setje aan het squatten ben, wil ik niet gestoord worden door een bericht van één van mijn vrienden.
  • Luister muziek via Apple Watch. Niets motiveert mij beter dan muziek. Ik koppel bijvoorbeeld mijn AirPods en luister zo muziek.

Zo start je een workout op je Apple Watch

Weet je niet precies hoe je nou een workout start op je Apple Watch? Geen probleem. Onze vlogger Jasper laat het je graag zien. In deze video legt hij kort uit hoe je een workout start op je Apple Watch.


© 1999 - 2019 - Coolblue N.V.
Beoordeling door klanten: 9,2 / 10 - 16.563 beoordelingen