Geschreven door Fatima

Specialisten review van de Nikon Z50

De Nikon Z50 is een gebruiksvriendelijke systeemcamera voor de beginnende fotograaf. Hij is klein en compact, dus makkelijk mee te nemen en niet vermoeiend in gebruik. Daarnaast verbind je hem snel met je telefoon, wat makkelijk is voor de Instagrammer. In deze specialisten review lees je uitgebreid wat ik van de de Nikon Z50 vind.

• Type beeldsensor: APS-C
  • Gebruikssituatie: Thuis voor familie & vrienden, vakantie
  • Beeldstabilisatie: In de lens
999,- 1.099,-

• Dankzij de lichtsterke sensor maak je overdag en 's nachts scherpe foto's.

• Je gebruikt de 16-50mm lens voor onder andere landschaps-, architectuur- en portretfotografie.

• Met het geavanceerde autofocussysteem stel je snel en nauwkeurig scherp op je onderwerp.

• Er zit geen beeldstabilisatie in de camerabody, wel in de lens.

• Het diafragma van f/3.5 is niet erg groot.

voorkant camera

Het eerste wat mij opvalt wanneer ik de camera oppak, is het gewicht. Hij voelt licht aan en het ontwerp is compact. Door de rubberen grip voelt de camera fijn in de hand. De camera heeft een groot uitklapbaar scherm, dat ik 180 graden naar beneden draai. Dit is handig wanneer je selfies maakt. Wanneer ik de camera naar mijn oog breng, activeert de elektronische zoeker automatisch. Zo zie ik precies hoe mijn foto's en video's eruit gaan zien.

camera kwaliteit

De Nikon Z50 heeft een APS-C sensor, dit is kleiner dan een full frame sensor. Ondanks het kleinere sensor formaat, zijn de foto's en video's zijn alsnog levendig en scherp door de 20,9 megapixels. De AF-punten beslaan bijna het gehele scherm waardoor ik nauwkeurig het scherpstelpunt kies. Daarnaast ben ik verrast door de filmkwaliteit van 4K ultra hd en slow motion beelden van 120 frames per seconde. Ik knip de gemaakte videoclips eenvoudig op de camera om ze vervolgens te uploaden op social media.

Creatieve effecten

creatieve effecten

Met de ''EFCT'' optie op de menu knop krijg je toegang tot creatieve opties, zoals foto-illustratie, miniatuureffect en silhouette. Dit zijn grappige effecten waarmee je unieke selfies of portretten maakt. Hoewel, deze effecten gebruik je alleen in de Effects-modus. Hierdoor heb je minder controle over andere opname opties, zoals diafragma en sluitertijd. De Creative Picture Control opties gebruik je in elke opnamemodus, inclusief video- opnames. Zo gebruik je modi als zwart-wit, sepia en levendig.

Draadloos verbinden

draadloos verbinden

Ik installeer de Nikon Snapbridge app op een iOS of Android telefoon. Zo stuur ik eenvoudig foto's en video's van de camera naar mijn telefoon dankzij de ingebouwde wifi en bluetooth. Vervolgens deel ik ze op social media. Door de telefoon als extern scherm te gebruiken, zie ik precies wat de camera ziet. Tijdens het fotograferen pas ik eenvoudig de camera instellingen aan via mijn telefoon.

• Type beeldsensor: APS-C
  • Beeldstabilisatie: In de lens
999,- 1.099,-

De Nikon Z50 is een gebruiksvriendelijke camera voor de beginnende fotograaf. Hij is compact en licht van gewicht, waardoor je hem overal mee naartoe neemt. Het kantelbare beeldscherm maakt dit lichtgewicht ook geschikt voor vloggen. Door de eindeloze creatieve effecten creëer je unieke foto's voor je social media account. Ook film je in 4K resolutie en stel je nauwkeurig scherp voor gevorderd gebruik. De Snapbridge app is erg handig om je foto's direct te delen met je vrienden en familie.

Beoordeling door klanten: 9,3 / 10 - 7.629 beoordelingen